Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Kristel Bye
dc.contributor.advisorMegaard, Trygve
dc.contributor.authorLinda Hunnes
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610277
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven forskes det på om faktorer som lærerens utdanning i naturfag og dagens læreplan kan ha betydning for hvorvidt lærere gjennomfører uteskole i naturfag. I et teorikapittel bli det første presentert teori om uteskole og læreplanen i naturfag der kompetansemål relatert til uteskole er i fokus. Videre kommer teori om hvilke kompetanser og ferdigheter man får av å studere naturfag 1 på lærerskolen i Trondheim. Til slutt kommer en kort presentasjon om noen læringsteorier som er relevant for oppgaven. For å samle inn data ble det brukt kvalitativ metode der to naturfagslærere blir intervjuet om uteskole. Resultantene blir presentert i et analysekapitel. Disse resultatene drøftes opp imot presentert teori i et drøftingskapittel. Ut ifra denne studien kan man tolke at utdannelse kan ha noe å si om hvorvidt det blir brukt uteskole i naturfaget. Dette kan komme av den kompetansen og de ferdighetene man lærer på lærerskolen. Videre kan vi se at læreplanen i naturfag legger til rette for uteskole som undervisningsform. Her er det læreren selv som må se mulighetene til å bruke uteskole. Det kan virke som lærere med utdannelse ser flere av disse mulighetene, og har dermed oftere uteskole.
dc.description.abstractIn this thesis, research will be conducted on whether factors such as the teachers’ education in science and the current curriculum can have an impact on whether teachers choose to conduct outdoor education in science. In the theoretical chapter, theory of outdoor education will be presented first, and then the curriculum in natural sciences where the focus will be drawn to goals on competence related to outdoor education. Thereafter the focus will be on theory of which competencies and skills one gains from studying science 1 at the teacher school in Trondheim. Finally, a brief presentation on some learning theories which is relevant for the task. In order to collect data, a qualitative method will be used. Here two science teachers will be interviewed about outdoor education. The results will be presented in a chapter of analysis. These results will be discussed against the presented theory in a chapter of discussion. From this study one can interpret that education can have something to say about whether outdoor education is used in the natural sciences. This can come from the competence and the skills one learns at the teacher school. Furthermore, we can see that the curriculum in natural science facilitates outdoor educations as a form of teaching. Here it is the teacher himself who must see the possibilities of using outdoor education. It may seem that teachers with education see more of these opportunities, and thus more choose outdoor education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUteskole i naturfag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel