Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde Nygård, Mette
dc.contributor.authorKvernbekkeng, Lene
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610276
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven har vært å undersøke hvorvidt psykisk helse inngår som tema i barneskolen og hvordan et eventuelt tverrfaglig samarbeid fungerer. For å finne ut av dette ble kvalitativt intervju brukt som metode med to informanter, lærere, fra barneskolen. I forkant av intervjuet ble det utarbeidet en semistrukturert intervjuguide som den ene informanten, etter eget ønske, fikk tilgang til før selve intervjuet. Resultatet viste i korte trekk at lærerne inkluderte psykisk helse i skolehverdagen ved å snakke om følelser, negative så vel som positive. Selv om de inkluderte det i skolehverdagen følte de ikke at de hadde nok kunnskap om temaet og ønsket mer kurs/utdanning. Det tverrfaglige samarbeidet med helsesykepleier fungerte i dette tilfellet bra, mens samarbeidet med andre instanser som BUP ikke fungerte like bra. Skole-hjem samarbeidet var ikke eksisterende med mindre en elev hadde veldig negativ psykisk helse. Begge informantene var opptatt av å formidle til elevene at de kunne snakke med ansatte på skolen ettersom de visste at ikke alle hadde noen å snakke med hjemme.
dc.description.abstractThe purpose of this task has been to investigate whether mental health is included as a theme in primary school and how interdisciplinary cooperation optionally works. To find out this, a qualitative interview was used as a method with two informants, teachers, from primary school. A semi-structured interview guide was prepared before the interview, which one of the informants had access to before the actual interview. The results showed that teachers included mental health in school by talking about emotions, negative as well as positive. Although they included it in school, they didn’t feel they had enough knowledge about the subject and wanted more courses/education. The interdisciplinary collaboration with health nurse worked well in this case, but the collaboration with others like BUP didn’t work that well. The school-home collaboration was not existing unless a student had very negative mental health. Both informants conveyed to the students that they could talk to employees at school since not everyone could talk to the people at home.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykisk helse som tema i barneskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel