Digitalisering er muligheter. Digitale hjelpemidler i musikkfaget.
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Digitalisering er muligheter. Digitale hjelpemidler i musikkfaget. Med denne oppgaven ønsker jeg å belyse hva slags muligheter den digitale utviklingen åpner opp for i musikkfaget. Problemstillingen er formulert slik: «Hvordan opplever tre lærere at digitale hjelpemidler bidrar til elevers motivasjon i musikkfaget?». Bakgrunnen for valget er personlig interesse for ny teknologi og nysgjerrighet for hvordan dette kan utnyttes i undervisningssammenheng. Det er interessant å undersøke dette fra perspektivet til tre lærere som ønsker å utnytte digitale hjelpemidler og har erfaringer med dette fra deres praksis. For å besvare problemstillingen har jeg valgt en kvalitativ metode ved bruk av skriftlig refleksjonsspørsmål fra tre informanter. Et mønster som viser seg i oppgaven er at bruken av digitale hjelpemidler åpner opp for muligheter som bidrar til motivasjon. Samtidig viser det seg at det er mer avgjørende på noen områder enn på andre. Digitization is an opportunity. Digital aids in music teaching. With this text, I want to elucidate what kinds of opportunities the digital development gives music teaching. The research question is formulated as follows: "How do three teachers experience that digital aids contribute to students' motivation in music teaching?". The reason for the election is personal interest for new technology and curiosity for how this can be exploited in educational context. It´s interesting to examine this from the perspective of three teachers who want to utilize digital aids and have experience with this from their practice. In order to answer the question, I have chosen a qualitative method by using written reflection questions from three informants. A result that turns out in this text is that the use of digital aids gives opportunities that contribute to motivation. At the same time, it turns out that it is more crucial in some areas than on others.