Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchanke, Tuva.
dc.contributor.advisorVoktor Svinvik,Solveig.
dc.contributor.advisorHaugan Lien, Øyvind.
dc.contributor.authorHermansen, Eiryll.
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:18Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:18Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610270
dc.description.abstractDet moderne klasserommet er preget av det digitale samfunnet vi lever i. Denne bacheloroppgaven retter søkelys mot grunnskolelæreres bruk og erfaringer med digitale hjelpemidler i skolen, relatert til elevenes læringsutbytte. Studien er basert på kvalitative forskningsmetoder, i form av en innledende kartlegging av fem grunnskolelæreres bruk av IKT, og videre dybdeintervju med tre av grunnskolelærerne, for å få videre innsikt i deres personlige erfaringer, spesielt tilknyttet elevers læringsutbytte. I analysedelen er det blitt anvendt kategorier for å presentere og drøfte datamaterialet, med videre bruk av relevant teori. I forbindelse med forskningen kommer det frem at lærerne utnytter bruken av digitale verktøy daglig, hvor smartboard er det mest brukte hjelpemidlet, etterfulgt av ulike former for PC. Deltakergruppen innehar en viss variasjon i oppfatning av egen IKT kompetanse, men ønsker alle videre opplæring innenfor temaet. Det vises seg også at alle lærerne føler at digitale hjelpemidler kan gi økt læringsutbytte for elevene, spesielt i form av visualisering og interaktive spill. Lærerne belyser videre visse kostnader ved bruken. Dette er spesifikt tilknyttet eventuell misbruk av teknologien, muligheten for teknologisk svikt og manglende kredibilitet tilknyttet noen av læringsressursene tilgjengelig for elevene på internettet.
dc.description.abstractThe modern classroom is influenced by the digital society we live in. This bachelor’s thesis puts a searchlight towards primary school teachers’ use and experience with digital aids in the school system, related to their students’ learning outcome. The study is based on qualitative scientific methods, in the form of an initial survey of five primary school teachers’ use of ICT, and further deep dive interviews with three primary school teachers, to gain additional insight into their personal experiences, especially related to students’ learning outcome. The analysis part uses categories to present and discuss the data material, with further use of relevant theory. The study shows that the teachers in focus utilize digital aids daily in their tuition, where the smartboard is the most used aid overall, followed up by PC’s. The participants have some internal variation regarding their opinion of their own digital competence, but all are positive towards further education within the subject. All participants feel that digital aids can give increased learning outcome for the students, especially related to visualization and interactive games. The teachers further indicate certain costs related to the use of such digital aids, in the form of students being distracted by the technology, the possibility of the technology failing, and issues related to the credibility of some specific teaching resources on the internet.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkolens digitale tilstand
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel