Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde.
dc.contributor.authorErsdal, Jakob
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:15Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610269
dc.description.abstractJeg har presentert sentral teori om sammenhengen mellom læringsutbytte og frihetsgrader. Videre har jeg i samarbeid med min praksisskole gjennomført en empirisk undersøkelse av hvordan norske ungdomsskoleelever lærer av oppgaver i naturfag med ulike frihetsgrader. Jeg har laget en hypotese som disse dataene skal styrke eller svekke. Hypotesen er at faglig sterke elever lærer mer av oppgaver med høy frihetsgrad, imens faglig svakere elever lærer mer av oppgaver med lav frihetsgrad Det har blitt gjennomført elevintervjuer med 20 elever på praksisskolen, 2 skriftlige spørre-undersøkelser av faglærere i naturfag, og jeg har analysert karaktersett fra to forskjellige vurderingssituasjoner, en med lav frihetsgrad og en med høy frihetsgrad.. Dataene har blitt bearbeidet og presentert for å illustrere hvordan elevene presterte og hvordan se svarte og sammenhengen mellom disse. Konklusjonen er at dataene delvis støtter hypotesen. Svake elever bedre på oppgaver med lav frihetsgrad. De flinkeste elevene skårer godt på begge oppgavene.
dc.description.abstractI have presented central theory on the connection between how students learn given tasks with different levels of freedom. Further I have gathered own data in cooperation with my practice school on how Norwegian secondary school pupils learn with different degrees of freedom in science education. My hypothesis is: “students with lower academic ability learn better from assignments with low levels of freedom, and students with a greater academic ability learn more from assignments with high levels of freedom”. The data used was gathered in three parts: pupil-interviews, teacher question forms and the grades of two different assignments in two different classes. The two assignments have different levels of freedom, one low and one high. The data collected have then been processed and presented to illustrate how the students performed and what answer they gave in the interviews and the connection between the two. The conclusion is that my data partly support my hypothesis, students with lower academic ability tend to perform better on tasks with low level of freedom, meanwhile the brightest students with better academic abilities will perform well on both types of assignments.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLæringsutbytte ved ulike frihetsgrader i naturfag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel