Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHumphrey, Kristoffer
dc.contributor.authorSimonsen, Mia Kvernmoen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:15Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610268
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har jeg studert tilpasset opplæring i en zambisk skolekontekst. Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling; «I hvilken grad har rammefaktorer for undervisningen innvirkning på lærerens muligheter for tilpasset opplæring i et zambisk klasserom?» I tillegg er følgende forskningsspørsmål forsøkt besvart; «Inneholder den overordnede zambiske læreplanen noe som tilnærmer seg tilpasset opplæring»? og «Hvordan forstår to utvalgte informanter tilpasset opplæring?» Det teoretiske grunnlaget tar utgangspunkt i følgende begrep som anses som relevante for å kunne belyse problemstillingen; tilpasset opplæring, inkludering, variasjon, lærerens autonomi og rammefaktorer for undervisningen. Teorien er valgt på bakgrunn av at den oppleves overførbar til enhver skolekontekst. For å besvare problemstillingen og underliggende forskningsspørsmål gjennomførte jeg en kvalitativ studie, hvor data er samlet inn ved hjelp av dokumentanalyse, intervju av to informanter og observasjon. I drøftingen har jeg sett på rammefaktorer som styringsdokumenter, tid, klassestørrelse, utforming av klasserom, læremateriell, i tillegg til læreren selv. Lærerne har en rekke rammefaktorer som utfordrer og begrenser mulighetene de har i sitt arbeid, spesielt med tanke på klassestørrelse. Lærerens muligheter for tilpasset opplæring i klasserommet vil nok i størst grad være knyttet til den rammefaktoren læreren selv utgjør og til egen forståelse av begrepet tilpasset opplæring.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis studies the idea of adapted education in a Zambian school context. The thesis is based on the following research question; “To what extent does the contextual framework of teaching impact the teachers’ possibilities for adapted education in a Zambian classroom?”. The main research question is supplied with the following two underlying questions; “Does the Zambian Curriculum Framework have content that approaches the idea of adapted education?” and “How does two informants understand adapted education?” The theoretical foundation of this thesis is based on the following terms that are considered relevant in order to discuss the research question; adapted education, inclusion, variation, a teachers’ autonomy and the contextual framework of teaching. The theory is chosen because it is perceived as transferable to any school context. The thesis is based on a quantitative study, where the data has been collected through documentary analysis, interview and observation. I have looked at different contextual factors such as curricula, time, class size, the classroom, learning materials and also the teacher herself. The teachers have a number of contextual factors that challenge and limit the opportunities they have in their work, especially in terms of class size. A teacher’s opportunities for adapted education in the classroom is for the most part connected to the teacher herself as a contextual factor and to her own understanding of the concept of adapted education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasset opplæring i en zambisk skolekontekst
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel