Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKåre Hauge
dc.contributor.authorPål Dybdal Rønning
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:15Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610267
dc.description.abstractI denne oppgaven tar jeg for meg begrepene kritisk tenkning og refleksjon, og ser på i hvor stor grad disse begrepene er synlige i et zambisk klasserom. Jeg fant i arbeidet i denne oppgaven at kritisk tenkning og refleksjon i liten grad er å finne i et zambisk klasserom, selv om både læreplan og lærere ved skolen hevder at det er et fokusområde og en særs viktig del av opplæringen. Disse funnene er begrunnet i observasjoner av praksislærer ved skolen, samt observasjoner jeg selv gjorde da jeg testet elevene i refleksjon og kritisk tenkning. I tillegg er deler av oppgaven basert på et kvalitativt intervju gjort av praksislæreren jeg hadde. Problemstillingen blir belyst av teoretiske perspektiver fra Sokrates, John Dewey, Piaget, Rodgers, som alle i stor eller liten grad kan knyttes til forskning gjort på kritisk tenkning. Noen har gjort spesifikk forskning på kritisk tenkning og refleksjon mens andre har jobbet med andre teoretiske perspektiver som belyser tematikken
dc.description.abstractIn this paper I am looking at the terms critical thinking and reflection, to see in which way they are evident in a Zambian classroom. My conclusion based on what I have found is that critical thinking and reflection is not a key-value in the Zambian classroom, even though it is supposed to be so according to the teachers and the curriculum itself. These findings are based on my own observations of the class-teacher while she was teaching the class, and observations I made while I was teaching and testing the learners in their ability to think critically and reflect. In addition to this, I also conducted an interview of the class-teacher. My thesis question is based on the theoretic perspectives of Socrates, John Dewey, Fisher, Piaget, Rodgers who all in some way or another can be tied to research done on the topic of critical thinking and reflection. Some have done specific research on critical thinking and reflection, while others have researched other theoretical perspectives that are relevant to this thesis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKritisk tenkning og refleksjon i et zambisk klasserom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel