Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorHetle, Maiken Charlotte
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:14Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:14Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610266
dc.description.abstractKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner er ikke et nytt fenomen. Helt siden 1970-tallet, har spørsmål rundt årsaker til hvorfor jenter presterer bedre enn guttene vært til stede. Guttene presterer i snitt dårligere enn jenter i alle fag bortsett fra kroppsøving, noe som er urovekkende for mange. Barn og unge er i konstant endring og utvikling, og det kan derfor være en utfordrende oppgave å kartlegge årsakene. Det som finnes av forskning på feltet, sier årsaken til forskjellene er en kombinasjon av medfødte- og tillærte faktorer. De medfødte faktorene omhandler blant annet individuelle forutsetninger som romfølelse, språk og modning. Tillærte faktorer finner årsaker i miljøet rundt individet. Disse faktorene kan da være feminisering av skolen, mestring og hvordan man ubevisst behandler jenter og gutter ulikt. Men hva tror lærere som omgås barn og unge hver eneste dag at kan være årsaken? I denne oppgaven har det vært interessant å høre synspunktene til en kvinnelig lærer med typiske språkfag, og en mannlig lærer med realfag og gym. Det som dog sto fram som mest interessant var at ingen av lærerne hadde tenkt over forskjellen mellom jenter og gutter i skolen, men bare akseptert at det er slik. I tillegg til at deres svar som mann og kvinne utfylte hverandre, i stedet for å overlappe hverandre. Sistnevnte rekker jeg dog bare å komme tilbake til avslutningsvis.
dc.description.abstractGender inequalities in school results, is no new phenomenal. Since the 1970s there has been focus on why girls do better than boys in school. The boys get worse grades than girls in all subjects except physical education, which is alarming to many people. Children and youngsters are in constant change, and therefor it might be difficult to find the reasons to why this big difference appears. What exists of facts on the field, says the problem is due to many biological and environmental factors. The biological factors are about individual outlooks like the sense of room understanding and navigation, language and maturity. The environmental factors find reasons in what surrounds the individual. These factors can be feminization of the school, accomplishments and how we treat boys and girls different. But what do teachers that are surrounded by children and youngsters think is the reason of the problem? In this thesis it has been interesting to hear what one teacher with typical language subjects, and one teacher with science subjects and physical education think is the reason to this problem. What was most interesting though, was that none of the teachers in my survey had thought of the differences between girls and boys in school. Instead of giving the problem a thought, they had both just accepted the issue. Besides this their answers fulfilled each other, instead of over lapping. I will come back to the last sentence in my conclusion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel