Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGro Marte Strand
dc.contributor.authorKevin Andre Watt Gravdehaug
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:12Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610262
dc.description.abstractDette er en bacheloroppgave om hvordan læreren kan legge til rette for sosial inkludering av nyankomne flyktningelever i skolen. Her har jeg satt inkluderingen av nyankomne elever med flyktningbakgrunn i en samfunnskontekst og sett hvordan utvikling har vært. I teoridelen har jeg presentert relevant teori rundt emnene inkludering, mangfold, lærerprofesjon og tilpasset opplæring. Ved hjelp av forankret i teori har jeg skrevet om hva som legges i inkludereingsbegrepet, hva som menes med mangfold, hvordan læreren kan bruke sin profesjon til å legge rette til inkludering og hvilken rolle tilpasset opplæring har i inkluderingsprosessen. Undersøkelsene har jeg brukt er et kvalitativt semi-strukturelt intervju hvor jeg intervjuet en informant som har lang erfaring innenfor læreryrket og ressurslærer for nyankomne elever med innvandrerbakgrunn. I starten av metodedelen presenterer jeg hvilken metode jeg har brukt og skrevet om teori kring et kvalitativt intervju. Videre fortsatte jeg med å skrive om hvorfor jeg valgte nettopp denne informanten og hvordan gjennomføringen av det kvalitative semi-strukurelle intervjuet var. Her skriver jeg litt om hvordan jeg som forsker opplevde møtet, konteksten og forholdet var mellom forsker og informant og hvordan selve gjennomføringen gikk for seg. Avslutningsvis i metodedelen har jeg skrevet om hvilke juridiske og etiske retningslinjer jeg som forsker må følge og har ansvar for. Til slutt skriver jeg om hvilke svakheter et slikt kvalitativt semi-strukturelt intervju har og hvordan jeg har prøvd å demme opp for disse. Funnene jeg fant av denne type undersøkelse har valgt å presentere sammen med drøfting og refleksjonskapittelet i bacheloren. Dette gjorde fordi jeg som forsker følte det var lettere å drøfte, trekke linjer og se sammenhenger om funnene sto i denne delen. I lys av teori har jeg drøftet funnene mine og prøvd å sett om det er noe mønster i relevant teori og funnene jeg har gjort. I drøftingsdelen har jeg drøftet på bakgrunn av funnene og teori hvordan tilpasset opplæringen er med å bidra til inkludering, hvordan læreren/medelever kan bidra til inkludering, hvorfor en språkhjelp er avgjørende og hvordan respekt, tilhørighet og annerkjennelse i et mangfold har en viktig rolle i inkluderingsprosessen. Avslutningsvis har jeg skrevet en konklusjon som svarer på problemstillingen hvor jeg forteller hvilke faktorer som er avgjørende og hvordan læreren kan legge til rette for sosial inkludering av nyankomne elever med flyktningbakgrunn.
dc.description.abstractThis is a bachelor thesis on how teachers can facilitate the social inclusion of newly arrived refugee and migrant students in schools. At this time, I put the inclusion of newly arrived pupils with a refugee background into a social context to observe how their development has been. Firstly, in the theoretical part, I have presented a relevant theory using the topics of inclusion, diversity, and teacher profession along with adapted education. Anchored in theory, I have written about what is contained within the inclusion concept and what is meant by diversity. Secondly, how the teacher can facilitate inclusion in their professional capacity and further more, how the role of adapted education impacts the process of inclusion. The survey, I have used is a qualitatively semi-structural interview. I interviewed an informant who has extensive experience in the teaching profession and as resource teacher, for newly arrived pupils with migrant backgrounds. At the beginning of the method section, I will present the process I have used, plus the relevant theory in conjunction with a qualitative interview results. In addition, I explained why I chose this informant and why the implementation of the qualitative semi-structural interview was important. At this point, I discussed how I, as a researcher, experienced the meeting. The context and relationship between the researcher and the informant was discussed; and furthermore how the actual implementation proceeded. At the conclusion of the method section, I examined the legal and ethical guidelines that must be followed together with the responsibilities of the researcher. Finally, I discussed the weaknesses, a qualitatively semi-structural interview might reveal and how I have attempted to reduce these. This type of study was chosen to present the subjective findings together with the discussion and reflection chapter in the Bachelor. As the researcher, I felt it was a simpler way to discuss, draw lines and ascertain connections regarding the findings. In light of the theory, I have discussed my findings and tried to establish if there is a pattern with the relevant theory and findings. In the discussion section, I have examined the basis of the findings and theory and highlighted how adapted education can contribute to inclusion. This takes into account how the teacher and co-pupils can increase inclusion, and furthermore why a language aid is crucial; and lastly, how respect, belonging and recognition of diversity plays an important role in inclusion. In summary, I have written a conclusion that responds to the issues discussed together with factors that are decisive and how teachers can facilitate social inclusion of newly arrived refugee migrants in school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial inkludering av nyankomne flyktningelever
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel