Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnnepetra Røkke Jenssen
dc.contributor.authorJulie Dalbakken
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:09Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610257
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg tatt for meg vurdering i kroppsøvingsfaget på barneskolen. Gjennom ulike praksisperioder har jeg sett at det blir gitt vurderinger i både norsk, engelsk og matematikk, men aldri i kroppsøving. Min problemstilling er derfor: Hvordan praktiserer lærerne vurdering av elevene sine i kroppsøving på barneskolen? Som kunnskapsløftet sier er kroppsøving et fag hvor en skal vurdere innsats og ta hensyn til elevenes forutsetninger. Dette står i motsetning til de andre fagene. Det teoretiske grunnlaget som er brukt i denne oppgaven er blant annet forskriften til opplæringsloven § 3-1 og §3-2, tidligere forskning gjort på vurdering av kroppsøving på barneskolen og formål og kompetansemål til kroppsøvingsfaget. Jeg valgte å bruke en kvalitativ metode hvor jeg intervjuet 7 forskjellige kroppsøvingslærere fra 2 ulike skoler om deres vurderingspraksis i kroppsøving. Ut fra funnene ser det ut til at den ene skolen har relativt lik praksis, hvor alle svarte nesten det samme ved flere av spørsmålene. Mens på den andre skolen er praksisen av vurderingen ulik fra lærer til lærer. Jeg konkluderer derfor med at vurderingspraksisen er forskjellig fra lærer til lærer og mellom skolene. Det viktigste er at vurdering praktiseres og at disse vurderingene vil gagne både elevenes læring og lærernes arbeid.
dc.description.abstractIn this assignment I wanted to learn more about how teachers assess their students in physical education (PE) in primary school. Trough every practice periods, I have seen the teachers assess their students in subjects like Norwegian, English and mathematics, but never in PE. My question for this assignment is therefore: How do the physical education-teachers practice assessment in physical education in primary school? According to the “kunnskapsløftet”, PE is a subject where the teachers are assessing their students after effort and they are taking the students preconditions into consideration. This stands in contrast to the other subjects. The theoretical basis for this assignment includes the regulations on the Education Act §3-1 and §3-2, previous research done on assessment of PE in primary school and, purpose and competence for PE. I chose to use a qualitative method where I interviewed 7 PE-teachers form two different primary schools on their practice of assessment in PE. From the results of the interviews, it appears that one of the schools have relatively similar practice of assessment in PE. This because they have very similar answer on almost every question. While in the other school, the practice of assessment is different from teacher to teacher. I therefore conclude that the practice of assessment in PE is different from teacher to teacher and between the schools. The most important thing is that the assessment is practiced and that these assessments help to benefit both the students learning and the teachers’ work.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering for læring i kroppsøving på barneskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel