Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorForsmo, Karoline
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:09Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610256
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om hvordan lærere opplever det å drive undervisning uten lærebok i samfunnsfag. Jeg har gått i dybden og undersøkt læreres tanker, meninger og erfaringer rundt dette temaet. Da jeg gikk på ungdomsskolen, husker jeg godt at vi hadde en bestemt lærebok i hvert fag. I dagens skole er det ikke lenger en selvfølge å bruke lærebøker. Det er viktig tema som mange har en mening om. Det hadde derfor vært et spennende tema å undersøke nærmere. Med utgangspunkt i en kvalitativ forskningsmetode har jeg intervjuet og observert tre samfunnsfagslærere på ungdomstrinnet. Disse informantene hadde ulikt kjønn, alder, utdannelsesgrad og undervisningserfaring. Jeg fikk et innholdsrikt og detaljert datagrunnlag som ga meg mange interessante funn. Jeg har støttet meg på teori og forskning som omhandler læreres bruk av lærebok, samt styrker og svakheter med læreboka som læremiddel. Det å drive undervisning uten lærebok viser seg å ha sine styrker og svakheter. I denne studien hadde informantene stort sett samme holdninger og meninger til en lærebokfri opplæring i samfunnsfag. I denne studien fant jeg ut at en lærebokfri undervisning kan skape påloggede, engasjerte og kreative lærere. Videre fant jeg ut at det kan være lettere å tilpasse undervisningen etter det som skjer i samfunn. Men jeg fant også ut at det krevers mye tid, kompetanse og ressurser å undervise i et fag som ikke bruker lærebok. Lærere må i større grad anvende egen utdannelse, kunnskap og erfaring til å planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, og ikke minst ha en god delekultur i lærerkollegiet. Min studie viser også at læreboka kan være et godt verktøy for elevene for å få bedre oversikt og struktur i faget. Dette er spesielt viktig for de lav-presterende elevene. Jeg fant også ut at læreboka kan være et godt læremiddel, men at man må være oppmerksom på å være kildekritisk til det som står i læreboka. Læreboka kan bli utdatert og samfunnsfaget må også ta for seg dagsaktuelle temaer og hendelser som ikke står i noen lærebok.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is about how teachers experience teaching without a textbook in social sciences. I have gone in depth and examined the teachers' thoughts, opinions and experiences about this theme. When I went to secondary school myself, I remember well that we used a specific textbook in each subject. In today's school it is no longer a matter of course to use textbooks. It is important topic that many people have an opinion on. It had therefore been an exciting topic to study more in depth and to investigate further. Based on a qualitative research method, I have interviewed and observed three social science teachers at the junior level. These informants had different gender, age, degree of education and teaching experience. I got a rich and detailed data basis that gave me many interesting discoveries. I have supported myself on theory and research that deals with teachers' use of textbooks, as well as strengths and weaknesses in the textbook as a learning tool. Doing teaching without a textbook proves to have its strengths and weaknesses. In this study, the informants had basically the same attitudes and opinions around a textbook-free education in social sciences. In this study, I found that a textbook-free teaching can create more committed and creative teachers. Furthermore, I found that it can be easier to adapt the teaching to what is happening in society. But I also found that it takes a lot of time, expertise and resources to teach a subject that does not use textbooks. Teachers must to a greater extent use their own education, knowledge and experience to plan, implement and evaluate their own teaching, and not least there must exist a good sharing culture among the teachers. My study also shows that the textbook can be a good tool for the students to get a better overview and structure in the subject. This is especially important issue for the low-performing students. I also found out that the textbook can be a good learning tool, but that one must be aware of being a source of criticism of what is stated in the textbook. The textbook can become outdated in short time, and teachers in social sciences must remember to address current issues and events that happen in the present and important topics that are covered in the textbook.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStyrker og svakheter med en lærebokfri opplæring i samfunnsfag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel