Show simple item record

dc.contributor.advisorSvinvik, Solveig Voktor
dc.contributor.advisorSkanke, Tuva
dc.contributor.authorOmland, Snorre Gjessing
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:07Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610253
dc.description.abstractSammendrag av bacheloren Problemstillingen for denne bacheloren er hvilke misoppfatninger knyttet til brøk har elever på 3. trinn. Denne bacheloren inneholder et teorikapittel, et metodekapittel, et analysekapittel og et drøftingskapittel med en oppsummering. Bacheloren omhandler misoppfatninger knyttet til brøk hos elever på 3. trinn og er en kvalitativ studie. I teorikapittelet redegjøres det for relevant teori knyttet opp mot brøk og misoppfatninger knyttet til brøk. Metodekapittelet redegjøres det for hvordan jeg undersøkte misoppfatningene hos elevene, samt viser til kodene og kategoriene som tas i bruk i analysekapittelet. Analysekapittelet analyserer jeg elevbesvarelsene med supplerende informasjon fra intervju og observasjon. Analysen blir forankret i teori som ble redegjort i teorikapittelet. I drøftingskapittelet drøftes hvilke resultater som kom fra analysekapittelet og hva de tilsier, og viser til hovedaspektene av resultatene som kom fram i analysen. Der det videre drøftes hvilket misoppfatninger som blir identifisert hos elevene. Det redegjøres også for mulig metodekritikk og eventuelle faktorer som kan ha påvirket resultatene. Deretter oppsummeres funnene som ble gjort og knytter de opp mot problemstillingen.
dc.description.abstractSummarize of the bachelor thesis The research question for this bachelor thesis is which misconceptions related to fractions have pupils in the third grade. This bachelor thesis contains of a theoretical chapter, a method chapter, an analysis chapter and a discussion chapter with a summary. The bachelor thesis deals with misconceptions related to fractions pupils have in the third grade and is a qualitative study. In the theory chapter, it contains relevant theory related to fractions and misconceptions related to fractions. The method chapter describes how I examined the possible misconceptions of the students, as well as the codes and categories that are used in the analysis chapter. The analysis chapter I analyse the student responses with supplementary information from the interview and observation. The analysis is rooted in theory that was explained in the theory chapter. The discussion chapter discusses what results came from the analysis chapter and what they indicate and refers to the main aspects of the results that emerged in the analysis. Further, it is discussed which misconceptions are identified by the students. It also explains possible method criticism and any factors that may have affected the results. Then the findings that were made and linked to the research question are summarized.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMisoppfatninger knyttet til brøk hos elever på 3. trinn
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record