Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Annepetra
dc.contributor.authorBjønnes, Marius
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:01Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:01Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610243
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie som omhandler de usikre elevene i kroppsøving. Usikre elever kan være de som ikke deltar i aktivitetene fordi de føler at de ikke mestrer noe i faget. For denne bachelor oppgaven ble det intervjuet kroppsøvingslærere for å finne ut hvordan de imøtekommer slike elever. Funnene fra de gjennomførte intervjuene er analysert opp mot relevant teori. Resultatene viser at det er en rekke faktorer som kan påvirke elevenes motivasjon, selvoppfatning og ønske om deltakelse. Trygghet og miljø er sentrale momenter en lærer må tenker over før han iverksetter tiltak. Gjentatte mestringserfaringer viser til å en positiv effekt på elevenes selvoppfatning, og ettersom alle er forskjellige må undervisningen bli tilpasset slik at den når deres behov. Kroppsøvingstimens innhold er en påvirkningsfaktor, i form av utfordringene som blir gitt til elevene og hvordan elevene responderer på dette. Læringsklima vil også ha en påvirkning på læringsprosessen til elevene. Fokuset på prestasjoner over utvikling viser seg ha en negativ innvirkning på elevenes selvoppfatning og motivasjon til å være i aktivitet. Læreren må dermed tenke over innhold i timen og evaluere fremgangsmetode slik at alle oppnår læringsmålene.
dc.description.abstractThis is qualitative study about students who are insecure in physical education. Unsecure students could be the ones that don’t participate in activities because they don’t feel like master the skills to take part. For this bachelor thesis i interviewed some physical education teachers to find out how deal with such students. The findings from the interviews is analysed with relevant theories. The results show that there are a few factors that can have an impact on the students motivation, self-perception and the desire to take part i activities. Welfare and the environment are sentralt elements the teacher has to think about before he makes measures. The sense of achievement shows to have an positive effect on the students self-perception and since everyones different the tuition has to be customized to their needs. The content of the physical education is an factor of impact, in the challenges given to the students and how they responds to them. The focus on achievment over development shows to have an negative effect on the students self-perception and motivation to participate in activities. Therefore the teacher has to think about the content of physical education and evaluate the approach to achieve the educational goals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan man inkludere elever som er usikre i kroppsøvingsfaget?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel