Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBekken, Tor Einar
dc.contributor.advisorMadsen, Anders
dc.contributor.authorRøli-Sandstad, Amalie Hennie
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:55Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610234
dc.description.abstractJeg har valgt å fokusere på motivasjon for læring og problemsstillingen er: Hva mener en lærer og en spesialpedagog er med på å øke motivasjon for læring i undervisning til program 1? Jeg har basert forskningsoppgaven min på en skole der de har laget et eget tilbud for elever som trenger litt ekstra faglig og sosial støtte i skolehverdagen. Elevene var motiverte når de deltok i undervisningen og jeg fikk lyst til å forske på hva som førte til motivasjonen hos elevene. Teorien jeg har tatt med i oppgaven er indre og ytre motivasjon, bruk av positiv oppmerksomhet og elevenes psykiske helse. Jeg har også sett på prinsipper for opplæring i fra kunnskapsløftet og trygghetssirkelen. Til slutt valgte jeg også å trekke frem rapporten til Thomas Nordahls ekspertteam. Jeg valgte å bruke kvalitativ metode for å få innblikk i intervjupersonenes inntrykk av program 1. Kategoriene som kom frem i funn var mestringsfølelse, læringssituasjon, aldersblanding og ansvar. Dette er et tilbud som fungerer veldig godt på denne skolen, men det er ikke sikkert at det blir å fungere like godt på andre skoler. Jeg mener likevel at man kan hente inspirasjon og ideer man kan bruke andre steder.
dc.description.abstractI have chosen to focus on motivation for learning and the problem position is: What does one teacher and one special educator think about helping to increase motivation for learning in the instruction they do in program 1? I have based my research assignment on one school where they have made a special offer for pupils who need some extra academic and social support at school. The pupils were motivated when they participated in the teaching at program 1 and I wanted to research what got the pupils so motivated. The theory I have included in the thesis is inner and outer motivation, the use of positive attention and the pupils' mental health. I have looked at the quality framework from the Curriculum for Knowledge Promotion in Primary and Secondary Education and Training and the Circle of Security. I also chose to present the report from the expert team which was led by Thomas Nordahl. I used qualitative method to gain insight into the interviewees' impression of program 1. The categories that came up in the discovery were the sense of mastery, the learning situation, age mix and responsibility. This is a program that works well at this school, but it is not certain that it will work as well at other schools. However, I believe that one can get inspiration and ideas that one can use elsewhere.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon for læring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel