Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Anders Aasgaard
dc.contributor.advisorGrønningsæter, Stein Erik
dc.contributor.authorNytrøen, Elise
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:51Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610227
dc.description.abstractGjennom organiseringen av faget kunst og håndverk kan det oppstå ulike utfordringer. Dette er en tekst som skildrer noen av disse, gjennom tre faglæreres opplevelse av fagets plass i skolen tematisert gjennom problemstillingen; Hvilke utfordringer opplever tre faglærere i måten skolen organiserer kunst og håndverksfaget? Teksten er bygget på en kvalitativ undersøkelse, gjennomført med tre faglærere på en ungdomsskole i Norge. Teksten bygger på et teoretisk grunnlag gjennom fagets historie og hvordan faget plasserer seg i dagens skolesystem. Jeg tar også utgangspunkt i forskning gjort av Anne Bamford, blant annet en kartleggingsrapport fra 2011 som omhandler hva som blir gjort og kvaliteten på norsk kunst- og kulturopplæring. Hun har også utarbeidet en internasjonal rapport på samme område, som jeg også benytter. Mine mest sentrale funn er at faglærerne opplever utfordringer med organiseringen av spesialrom, undervisning og lærere. Blant annet for store elevgrupper og for mange lærere som underviser i faget, noe som fører til at ingen føler ansvar for å vedlikeholde lokaler og utstyr. I drøftingen tar jeg for meg faget i et historisk perspektiv, hvordan det har utviklet seg i forhold til andre fag i skolen og hvordan dette påvirker utfordringene. Jeg går også inn på skoleledelsen sin påvirkning og prioritering av de ulike organiseringsområdene jeg presenterer, hva det har å si for fagets utvikling og hvorfor faglærerne opplever disse utfordringene.
dc.description.abstractThe organization of the subject arts and crafts may arise various challenges. This is a text that portrays some of these, through three teachers' experience of the subject's place in school. In this text I am discussing; What challenges do teachers in the subject arts and crafts experience, caused by the way school organizes the subject? The text is built on a qualitative examination, conducted with three academic teachers in a middle school in Norway. The text builds on a theoretical basis through the history of the course, and the subjects’ role in today's school system. I will also use a research done by Anne Bamford, including a report from 2011 that discusses what is being done, and the quality of Norwegian arts and cultural training. She has also prepared an international report on the same site, which I also employ. My most important findings are that teachers experience challenges with the organization of special rooms, teaching and teachers. Large groups of students and too many teachers who teach the subject, are factors that leads to the problem that no one feel responsibility for maintaining premises and equipment. In the discussion, I am presenting the subject in a historical perspective, and how it has evolved in relation to other subjects in school, and how this affects the challenges. I am also discussing the school management's influence and prioritization of the different organizational areas, what this means to the subject's development, and why the teachers are experiencing these challenges.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOrganisering i kunst og håndverk. Tre faglæreres opplevelse av utfordringer og fagets plass i skolen.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel