Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorJørgensen Olsen, Anders magne
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:50Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610225
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven har vært å undersøke elevrådsarbeid nærmere. Dette særlig med vekt på den demokratiske opplæringen. Derav har oppgaven tatt for seg teori om demokrati, dette med særlig fokus på teori om deliberativt demokrati og demokratisk kompetanse. Som grunnlag har oppgaven også sett på hvordan elevrådet blir omtalt i opplæringsloven. Oppgaven har brukt kvalitativt intervju og observasjon som metoder for å undersøke problemstillingen. Det kvalitative intervjuet ble gjennomført på to ungdomsskoleelever, som på det aktuelle tidspunktet deltok i elevrådsarbeid. Observasjonen gikk ut på å undersøke ett elevrådsmøte på en ungdomsskole. Noen av de mest sentrale funnene under denne undersøkelsen er at elevrådet bygger på prinsippet om at alle har lik rett til å delta og at samarbeid står sentralt. Dermed ble det konkludert med at elevrådsarbeid i stor grad kunne beskrives som et deliberativt demokrati. Samtidig viser undersøkelsen at lærerne spiller en sentral rolle under elevrådsmøtet, noe som kan stride i mot noen av de deliberative verdiene. Undersøkelsen viser også at elevene gjennom elevrådet får tilegnet seg demokratisk kompetanse. I hovedsak gjennom valg, kommunikasjon, argumentasjon og erfaringer med å se saker fra ulike sider. Samtidig kom det frem at elevrådet i svært liten grad lærer elevene noe om demokrati som begrep.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor thesis has been to investigate student council work more closely. This especially with emphasis on democratic education. Hence, the thesis has dealt with theory of democracy, this with a particular focus on theory of deliberative democracy and democratic competence. As a basis, the thesis has also looked at how the student council is referred to in the Education Act. The thesis has used qualitative interview and observation as methods for examining the problem. The qualitative interview was conducted at two secondary school students, who at that time participated in student council work. The observation was to examine one student council meeting at a secondary school. Some of the most important findings during this study are that the student council is based on the principle that everyone has the same right to participate and that cooperation is central. Thus, it was concluded that student council work could largely be described as a deliberative democracy. At the same time, the survey shows that teachers play a central role during the student council meeting, which can conflict with some of the deliberative values. The survey also shows that students through the student council are given democratic competence. Mainly through election, communication, argumentation and experience of seeing issues from different sides. At the same time, it emerged that the student council to a very small extent teaches pupils something about democracy as a concept.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevrådets demokratiopplæring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel