Nynorsk som sidemål på ungdomstrinnet - En analyse av et læreverk for bokmålselever med nynorsk som sidemål
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
Bokmål og nynorsk er likestilte skriftspråk som begge inngår som en del av kunnskapsløftet. I denne studien er det foretatt en lærebokanalyse av et læreverk på ungdomstrinnet som er for bokmålsbrukere som har nynorsk som sidemål. Denne studien tar for seg hvordan nynorsk blir fremstilt i læreboka og hvordan den legger til rette for nynorskundervisning. Problemstillingen min er som følger: Hvordan blir nynorsk framstilt for elever med nynorsk som sidemål i lærebokverket Nynorsk – som sidemål og i hvilken grad legger boka til rette for at elevene skal nå to av kompetansemålene etter 10. trinn? Det teoretiske grunnlaget for denne oppgaven er det som omfatter holdninger til nynorsk, lærebøker, kunnskapsløftet og grunnleggende ferdigheter. Metoden som er brukt er lærebokanalyse, inkludert både kvalitativ og kvantitativ metode. Kort oppsummert er de mest sentrale funnene at grammatikken fremstår som en litt isolert del av læreverket, men at boka i stor grad legger opp til arbeid med lesing og skriving av nynorsk som en inkludert del. Norwegian Bokmål and Norwegian Nynorsk are equal writing languages and they both form part of the „kunnskapsløftet“. In this study is it done an analysis of a textbook used in secondary school. The book is used by students who have Norwegian Bokmål as their first language and Norwegian nynorsk as their second language. This study is about how nynorsk is presented in the textbook and how it facilitates nynorsk-teaching. My approach to the problem is as follows: Hvordan blir nynorsk framstilt for elever med nynorsk som sidemål i lærebokverket Nynorsk – som sidemål og i hvilken grad legger boka til rette for at elevene skal nå to av kompetansemålene etter 10. trinn? The theoretical foundation for this task is what includes attitudes against nynorsk, textbooks in school, Kunnskapsløftet and formative knowledge. The method used is textbook analysis, including both qualitative and quantitative methods. In the summary, the most important findings are that the grammar appears as a somewhat isolated part of the curriculum, but the book largely focuses on reading and writing nynorsk as an included part.