Show simple item record

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorHelgevold, Eskild Gilje
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:46Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610218
dc.description.abstractJeg har valgt å fordype meg i lekser til denne bacheloroppgaven. Jeg har alltid vært fascinert av fenomenet lekser og forsøkt å forstå den komplekse naturen av lekser i vår moderne skole. I dette prosjektet har mine studier ledet meg mot å undersøke hvordan lærere bruker lekser som et hjelpsomt verktøy for å komplimentere vanlig undervisning. Mitt mål med denne tilnærmingen for denne problemstillingen var å avsløre hvordan lærere stoler på og bruker lekser for ulike læringsformål. The er ingen eksisterende reguleringer i Norge som begrenser hvordan lærere skal å bruke lekser til fordel for elevenes læringsutvikling. Derfor, så jeg på dette prosjektet som en mulighet for å studere problemet og sette lys på noe vi som lærerstudenter ikke kjenner noe særlig godt til utenom det vi blir eksponert for i praksisperiodene ved ulike skoler. Som jeg nevnte, lekser er et komplisert begrep. Problemet med lekser er at forskning ikke har noen klare svar for hvilken effekt lekser har på elever. Dette er fordi forskjellige studier gir svar som motsier hverandre. Det forskning viser derimot er anbefalinger og gode råd til lærere for hvordan vi kan strukturere lekser slik at vi forhåpentligvis kan nå målene vi setter for elevene. Min analyse av lærere jeg har intervjuet har gitt meg innblikk i etablerte læreres praksis og refleksjoner i arbeidet med lekser. Det virker som lekser alltid har vært en del av skolens arbeidsplaner. Begge lærerne fra intervjuene mine ga til vanlig elevene lekser. De mener det hjelper elevene deres selv de har ulike syn på hvorfor de gir leksene. Gjennom denne oppgaven har jeg blitt klar over hvor mange elementer læreren må ta til betraktning under konstruksjonen av lekser som en ressurs for elevene. Å gi lekser er utfordrende for selv den mest erfarne lærer. Lærere trenger et godt fundament og kunnskap om hvordan de kan gi gode lekser til sine elever.
dc.description.abstractI have chosen to take an interest in homework for this bachelor study. I´ve always been fascinated by the phenomenon homework and tried to understand the complicated nature of homework in our modern school. In this project my studies have led me to research how teachers use homework as a useful tool to compliment the normal instruction. My goal with this approach to this problem is to further reveal how teachers rely and use homework for different teaching purposes. There are no existing regulations here in Norway limiting how teachers are supposed to use homework to benefit student’s development in learning. Therefore, I saw this project as an opportunity to research this problem and shed a light on something we as university students don´t really know too much about besides what we are exposed to learn in our school visits. As I mentioned, homework is a complex term. The problem is that the research on homework does not supply any clear answers on how homework affects students. This is because different studies provide answers that contradicts each other. What studies do provide are guidelines and thorough advice for teachers on how we can structure homework so that we hopefully can achieve the goals we set for our students. My analysis of teachers I´ve interviewed has given me a further insight into established teachers’ practices and reflections on homework. It seems like homework has always been a part of the school’s curriculum. Teachers in my interviews both give homework to their students on a regular basis to their students. They find it useful, even though their rationale for giving homework differ in some ways. Through this study I have become aware of how many elements teachers should take into consideration when developing homework as a resource for for students. Homework assignments are challenging tasks for for even the most experienced teachers, and teachers need a solid foundation and more knowledge on how to provide proper homework for their students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan læreren bruke lekser som en ressurs ved siden av undervisningen?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record