En tiendeklasses opplevelse av skolerelatert stress
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610207Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
ResyméI min bacheloroppgave belyser jeg temaet stress i skolen. Årsaken til valg av tema er på grunn av en økning av psykiske helseplager, prestasjonspress og stress i skolen. Jeg ser derfor en relevans i å forske på stress, for å få en bedre innsikt og forståelse i elevers opplevelse, og for å kunne møte dette som fremtidig lærer. Problemstillingen for oppgaven er “hvilke skolerelaterte faktorer bidrar til en tiendeklasses opplevelse av fenomenet stress i skolehverdagen, og hvilke konsekvenser kan dette gi?”. For å undersøke dette, har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, der jeg har gjennomført et refleksjonsnotat på en tiendeklasse. Faktorene jeg fant i besvarelsene har jeg kodet, strukturert og avgrenset til tre kategorier. Kategoriene er “testing og seriøsitet i skolen”, “arbeidsmengde/tidspress” og “forventninger”. Funnene viser hvordan elevene opplever negativt stress og prestasjonspress i møte med skolen, og hvordan de retter seg mot å være prestasjonsorientert i møte med skolens, lærerens og medelevers forventninger i en prestasjonsorientert skole. AbstractIm my thesis I want to look at school-related stress. The reason why I chose this theme, is because an increasing of mental health issues, a pressure to perform and stress in school. I see a relevance of researching this theme, to get a better insight and understanding of pupils experience, and be able to meet this, as a future teacher. My research-question for this thesis is “Which school-related factors contribute to the experience of the phenomenon of stress, in one grade 10 class, and what consequences can this give?”. To examine this I have used qualitative methodology, where I have completed a reflection-note on a grade 10 class. I have coded, structured and defined the factors I found in the responses, in to three categories. The categories are “testing and seriousness in school”, “workload/time pressure” and “expectations”. My results are showing how the pupils are experiencing the negative stress and a high pressure to perform in school. It is also showing how the pupils are leaning toward to be achievement-oriented in meeting with the school, the teachers and the fellow-pupils expectations in an achievement-oriented school.