Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrendløkken, Tone
dc.contributor.advisorHarstad, Ola
dc.contributor.authorKvestad Evensen, Kathrine
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:35Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610201
dc.description.abstractDenne oppgaven har fått navnet HA TRO PÅ MEG, og den handler om hvordan lærere legger til rette for at elever med AD(H)D skal kunne konsentrere seg. Jeg legger vekt på hva som kjennetegner konsentrasjonsvansker hos barn med ADHD og hvilke hensyn man kan ta som lærer. Som teoretisk grunnlag står forfattere som Engh, Vetrhus og Duvner i hovedsak sentralt. Det er foretatt en kvalitativ undersøkelse der to kontaktlærere for en barneskoleelev med ADD og en ungdomskoleelev med ADHD har svart på en spørreundersøkelse. Med utgangspunkt i deres svar blir problemstillingen flettet sammen med mine tolkninger og teoretisk forankring. Etter analysen kom det frem noen hovedpunkter som tar utgangspunkt for videre drøfting. Disse ble som følger: hva som kjennetegner konsentrasjonsvansker hos eleven, om eleven får spesialundervisning, hva gjør lærere for å legge til rette og til slutt en diskusjon om lærerens forventninger og tro på eleven. Det som ble mest fremtredende i læreres svar var tanke på plassering i klasserommet, hvem eleven jobber sammen med, gjenta beskjeder og å få hjelp fra en assistent eller spespedlærer. Et overraskende funn var at det i liten eller ingen grad er fokus på ros, mestring og annerkjennelse som jeg kommer inn på i min drøfting.
dc.description.abstractThis thesis has been named BELIEVE IN ME, and it is about how teachers facilitate that students with AD(H)D can be able to concentrate. I emphasize what characterizes concentration difficulties in children with ADHD and what considerations one can take as a teacher. As a theoretical basis, authors such as Engh, Vetrhus and Duvner are mainly central. A qualitative study has been conducted where two contact teachers for a primary school pupil with ADD and a youth school pupil with ADHD have responded to a survey. Based on their answers, the problem is intertwined with my interpretations and theoretical grounding. After the analysis, some main points emerged that take the point of further discussion. These were as follows: what characterizes the difficulty of concentration in the student, whether the student is given special education, what makes teachers to facilitate and finally a discussion on the teacher's expectations and belief in the student. What became most prominent in teacher responses was about classroom placement, who the student works with, repeating messages, and getting help from an assistant or specialist teacher. To my surprise, there is little or no focus on praise, mastery and recognition which I will come into in my discussion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHA TRO PÅ MEG - Tilrettelegging for elever med ADHD
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel