Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaslund, Irene
dc.contributor.advisorJørgensen, Camilla Stabel
dc.contributor.authorKvernstad, Ylva
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:30Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610195
dc.description.abstractSkolen er en arena hvor alle elever skal oppleve mestring og utvikling på faglig og sosialt plan. Det er derfor viktig at skolens ansatte ivaretar elevene slik at skolens mandat om å forberede elevene på framtiden er i fokus. Med denne oppgaven har jeg ønsket å se på hvordan et utvalg lærere jobber for å ivareta elever med ADHD. For å belyse denne problemstillingen har jeg brukt teori som er relevant for temaet og en kvalitativ undersøkelse i form av intervju. Gjennom teori og analyse av innsamlet data har jeg lagt frem ulike faktorer som lærerne har sett på som betydningsfulle for å svare på problemstillingen. Jeg har videre drøftet teorien opp mot lærernes synspunkt på de ulike faktorene som har kommet frem. Jeg har drøftet hvordan lærer legger til rette for at elevene skal føle seg ivaretatt i skolen, og sett på hvordan ulik utdanning har ført til ulik praksis for å oppnå dette. Oppgaven har belyst viktigheten av gode relasjoner, riktig kompetanse og tilrettelegging som sentrale faktorer for å oppnå ønske om at elever med ADHD skal føle seg ivaretatt i skolen. Dette har vært en lærerik prosess som har gitt meg mye ny kunnskap som vil være nyttig og relevant for min fremtid som lærer.
dc.description.abstractSchool is a platform where pupils should acquire social and professional skills. It is therefore important for the schools’ employees to attend to each pupil so as to assure the schools mandate that to prepare the student for the future is in focus. With this thesis I have tried to analyse how a dedicated group of teachers work and attend to pupils with ADHD. To achieve this, I have used theory relevant to this field and a qualitative research in the form of interviews. Through theory and analysis of collected data, I have presented the different factors the teachers deem important in working with this pupil group. I have also analysed the available theory in this field and compared it to the teachers’ views on the different issues that arise. I have also discussed how the teachers facilitate these pupils to make sure they are attended to in school, and how different studies have affected how this group of pupils are attended to. This thesis has shown how good relations, competence and facilitations are important factors to be successful in attending to pupils with ADHD issues. This has been an enlightening process where I have acquired knowledge that will help me in my future as a teacher.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElever med ADHD i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel