Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBye Johansen, Kristel
dc.contributor.authorValle, Ane
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:27Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610190
dc.description.abstractSammendrag Denne kvantitative og kvalitative studien omhandler elevers forståelse av nervesystemet og om det kan relateres til bruk av lærebok i naturfag. Data er innhentet gjennom en spørreundersøkelse av 18 elever ved en grunnskole og ved intervju av tre naturfagslærere. I min teoretiske innramming har jeg valgt å ta utgangspunkt i litteratur som belyser teori om kompetansemål og årsplan, nervesystemet, naturfagsboken Trigger 9 og bruk av lærebøker. Jeg har først og fremst fokusert på hvilken forståelse elevene har om nervesystemet og sett på ulike årsaker til hvorfor det er slik. Videre har jeg sett på om resultatene stemmer overens med analysen av læreboken Trigger 9. Resultatene fra den aktuelle klassen viser at flere elever kan mangle eller har feil kunnskap om nervesystemet på områdene nervecellenes organisering, kilde til aktivisering av nerveceller og nerveceller som hemmer eller stimulerer andre nerveceller. I enkelte tilfeller har elevene noe kunnskap på de ulike områdene, men det dekker ikke det totale som skjer i nervesystemet. Resultat fra intervjuene viser at to av informantene ikke husker detaljert hvordan de underviste om nervesystemet, og at nervesystemet var et underliggende tema. Mine funn viser også at kunnskapen elevene besitter har en god del likheter, men også ulikheter med hva som står i læreboken i naturfag.
dc.description.abstractSummary This quantitative and qualitative study is about students´ understanding of the nervous system and whether it can be related to the use of textbooks in science. Data were obtained through a survey of 18 pupils at an elementary school and by interviews of three science teachers. In my theoretical framework, I have chosen to use literature based on theory of competence goals and the annual plan, the nervous system, the science book Trigger 9 and the use of textbooks. I have focused on the level of understanding the students have about the nervous system and looking into various reasons why it is so. Furthermore, I have looked at whether the results match the analysis of the textbook Trigger 9 or not. The results from the current class show that several students may lack or have wrong knowledge of the nervous system in the areas of nerve cells, source of activation of nerve cells and nerve cells that inhibit or stimulate other neurons. In some cases, the students have some knowledge of the nervous system, but it does not, by far, cover the total of the nervous system. The results from the interviews show that two of the informants do not remember in detail about they´re they teaching of the nervous system. They implied that the nervous system was an underlying theme. My findings also show that the knowledge the students possess has a good deal of similarities, but also differences with what is stated in the textbook in science.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevenes forståelse av nervesystemet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel