Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøkke Jenssen, Annepetra
dc.contributor.authorMalum, Ida
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610189
dc.description.abstractSammendrag Hensikt: Hensikten med denne bacheloren er å finne ut hvilke positive effekter fysisk aktivitet kan ha for elever med ADHD i skolehverdagen. Metode: Oppgaven ble løst gjennom observasjon av to elever med ADHD-diagnose i to forskjellige skoledager. De to dagene var vidt forskjellige ved at første observasjonsdag var en vanlig skoledag uten noen form for fysisk aktivitet i undervisningen, mens andre observasjonsdag var en skidag. Resultat: Funnene jeg har gjort viser at fysisk aktivitet har positive effekter for elever med ADHD i skolehverdagen. Basert på mine funn kan fysisk aktivitet ha så mange positive effekter at elever med diagnosen kan bli mer konsentrerte, mindre hyperaktive og trenger mindre regulering i skolehverdagen. Konklusjon: Fysisk aktivitet har en rekke positive effekter, og disse effektene har særlig elever med ADHD nytte av i en skolehverdag. Det er derfor viktig for lærere å forstå at elever med denne diagnosen trenger mye fysisk aktivitet, både for økt konsentrasjonsevne, men også for å kunne regulere seg selv.
dc.description.abstractSummary Purpose: The purpose of this bachelor is to find out what positive effects physical activity can have for pupils who live with ADHD in the everyday school life. Method: This task was solved through observation of two pupils diagnosed with ADHD over two school days. The two days were completely different in that the first day of observation was during a normal school day with no form of physical activity, while the other day was a ski-day. Result: My finds prove that physical activity for pupils with ADHD in everyday school life has positive effects. Based on this I believe that the positive effects are so major that it can help the pupils concentrate, be less hyperactive and in less need of regulation throughout the day. Conclusion: Physical activity has several positive effects, and these effects can be especially helpful for pupils with ADHD. It is therefore important for teachers to understand that pupils with this diagnosis need a large amount of physical activities, both to increase concentration, but also to regulate oneself.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFysisk aktivitet og ADHD - en sammenheng?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel