Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiksaasen, Rita
dc.contributor.advisorOfte, Ingunn
dc.contributor.advisorTahirsylaj, Armend
dc.contributor.authorOfstad, Cecilie
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:24Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610182
dc.description.abstractI denne oppgaven utforskes temaet psykisk helse i skolen. Ved hjelp av kvalitativ dokumentanalyse har jeg undersøkt hvor stor plass tematikken får i læreplaner, stortingsmeldinger og læreverk i naturfag. Motivasjonen har vært å få et klarere bilde av de dokumentene som ligger til grunn for undervisningen i norsk skole. Funnene viser i stor grad at temaet har fått lav prioritering i forhold til andre områder, både politisk og pedagogisk. Samtidig ser det ut til at det har skjedd en utvikling på hvor godt temaet dekkes, og spesielt i nyere lærebøker vies psykisk helse mer plass. Temaet er i tillegg dekket på en mer sensitiv og riktig måte i forhold til tidligere. Videre har jeg, med utgangspunkt i teori om metakognisjon, sett på hvorfor psykisk helse bør prioriteres høyere. Et blikk på forskning om preventive metoder tas med i diskusjonsdelen, i tillegg til en drøfting om hvorvidt psykiske lidelser kan forebygges. Avslutningsvis viser jeg til amerikansk forskning på temaet, og trekker frem både utenlandske og norske program myntet på utviklingen av bedre psykisk helse.
dc.description.abstractThis thesis explores the topic of mental health and how it is handled in educational institutions. By utilizing qualitative document analysis, I have researched how much coverage the topic gets in curriculum plans, white papers and textbooks. The motivation for this thesis has been to acquire a clearer picture of how official regulations and documents handle topics related to mental health. The results indicate that other topics have received a higher grade of priority than mental health, both politically and pedagogically. Concurrently, there seems to have been a change in how textbooks handle the topic. More recent publications have more coverage of mental health issues and provide better descriptions than previous books. In the second half of the thesis I have based my discussion topics on metacognitive theories and methods and discussed why mental health should be prioritized. A look on research connected to preventive methods are included in the discussion, as well as a study of how mental illness could potentially be avoided. Finally, I refer to American research on the field and include preventive programs from both foreign and Norwegian sources, that aim to bolster mental health in children.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePsykisk helse i skolen: arbeid for fremtiden
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel