Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Gunilla Eide
dc.contributor.authorBromstad, Ida Elisabeth Bye
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:24Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610181
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i temaet motivasjon i skolen med bakgrunn i følgende problemstilling: “Hvordan forstår og tilrettelegger læreren på mellomtrinnet for motivasjon i praksis? Og hvilken betydning har motivasjon for selvoppfatning?”. I den teoretiske delen i oppgaven redegjøres det for motivasjon, indre og ytre motivasjon, Maslows behovspyramide, selvoppfatning, målstruktur og den nye læreplanen i skolen som trer i kraft 2020. Undersøkelsen er gjennomført som et semistrukturert intervju som er en kvalitativ metode, med to lærere på mellomtrinnet som informanter. Resultatet av undersøkelsen viser at lærerne gir uttrykk for en lik forståelse for begrepet motivasjon, men velger å tilrettelegge undervisningen ulikt. Begge informantene opplever utfordringer med hensyn til å øke elevenes motivasjon i undervisningen. De har imidlertid ulikt syn på hva de opplever som utfordrende. Informantenes ulike syn kan sees i sammenheng med det mangfoldet lærerne består av. I følge begge informantene har motivasjon betydning for en mer positiv selvoppfatning. Imidlertid fremgår det at faktorer som anerkjennelse, selvverd, motivasjon, mestring og selvoppfatning har gjensidig påvirkningskraft på hverandre. Det kan derfor synes utfordrende for læreren å se hvilken betydning motivasjon alene har for selvoppfatning. Det synes som om lærerens ansvar for økt motivasjon blant elevene vil bli større i årene som kommer med bakgrunn i politiske føringer og nye læreplaner.
dc.description.abstractThis assignment is based on the theme of motivation in the school, concerning the following issue: “How does the teacher understand and facilitate the intermediate step of motivation in practice? And what significance does motivation for self-perception have? ”. The theoretical part of the assignment discusses motivation, inner and outer motivation, Maslow's pyramid of needs, self-perception, goal structure and the new curriculum in schools that comes into force in 2020. The survey was conducted as a semi-structured interview, which is a qualitative method. This was done with two teachers who are teaching pupils in the 4-7th grade. The result of the study shows that the teachers express an equal understanding of the concept of motivation, but choose to facilitate the teaching differently. Both informants experience challenges with enhancing the students' motivation in the teaching. However, they have different views on what they experience as challenging. The different views of the informants can be seen in the context of the diversity of the teachers. According to both informants, motivation is important for a more positive self-perception. However, it appears that factors such as recognition, self-esteem, motivation, coping and self-perception have mutual influence on each other. It can therefore seem challenging for the teacher to see what importance motivation alone has for self-perception. It seems that the teacher's responsibility for increased motivation among the students will be greater in the years to come with the background of political guidelines and new curricula.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMotivasjon i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel