Implementering av dybdelæring i skolen
Bachelor thesis
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3835]
Abstract
Temaet for denne oppgaven ledelsens rolle i implementering av dybdelæring i skolen. Problemstillingen lyder som følgende:
«På hvilken måte kan dybdelæring implementeres i skolen?»
Dybdelæring er etter hvert blitt et populært begrep i norsk utdanningspolitikk. Fra og med høsten 2020 tar ny overordnet del verdier og prinsipper over for det som i dag kalles for generell del i Kunnskapsløftet. Her defineres dybdelæringsbegrepet, som blant annet sier noe om hvordan skolen skal legge til rette for elevenes læring for en dypere forståelse i og på tvers av fag. I denne kvalitative studien deler to skoleledere sine erfaringer rundt implementering av dybdelæring, i det som viser seg å være en allerede påbegynt prosess på deres skoler. Gjennom erfaringsutveksling i profesjonelle læringsfellesskap, reiser det seg spørsmål rundt hvor vidt dybdelæring egentlig er et nytt fenomen i norsk utdanningssammenheng. Oppgaven tar utgangspunkt i dybdelæringsbegrepet som drøftes i lyst av teori om ledelse, endringsarbeid, elevers læring og skolen som lærende organisasjon. I oppgaven får vi innsikt i noen grunnleggende elementer i utviklingsarbeid i skolen, og konkrete eksempler på hva som skal til for å legge til rette for implementering av dybdelæring. The purpose of this thesis concerns the schoolmanagements role in implementing the perspective of deep learning. The issue is as follows:
"In which ways can the perspective of deep learning be implemented in school?"
The Norwegian understanding of the term has gradually become popular in the Norwegian politics of education. From the first part of the schoolyear in 2020, a legislation of new values and principles on what now is called the general part of the Knowledge Promotion reform, is passed. In this new legislation, the concept of deep learning, which says among other things, how the school should facilitate the students' learning for a deeper understanding across subjects. In this thesis, school leaders share their experiences on the implementation of deep learning, in which proves to be an already started process in their schools. Through exchange of experience in academic learning communities, questions arise as to whether deep learning is really a new phenomenon in the Norwegian educational context. The thesis is based on the concept of deep learning, which is discussed in the light of theory of leadership, managing change in schools, student learning and school as a learning organization. The thesis will give insight into some of the basic elements of development work in the school, and definite examples of what must be in order to facilitate the implementation of deep learning.