Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristoffer Humphrey
dc.contributor.authorJorunn Nordmo
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:19Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610173
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven er en studie der det undersøkes hvordan en skole i Zambia tilpasser opplæringen for sine elever. Studien tar utgangspunkt i hva som ligger bak begrepet tilpasset opplæring, hvordan dette er implementert i den Zambiske skolen, samt hva som står i den Zambiske læreplanen som kan knyttes opp mot begrepet. Gjennom tre kvalitative intervju av en rektor og to lærere, samt observasjon, har data til undersøkelsen blitt samlet inn. Datamaterialet blir drøftet opp mot teori som er relevant for å svare på problemstillingen jeg har valgt meg: «hvordan praktiseres tilpasset opplæring på en Zambisk skole med elever fra 1. til 9. trinn?». Problemstillingen blir spisset ved at oppgaven fokuserer på relasjons og organisasjonsaspektet av tilpasset opplæring, og hvordan dette gjennomføres på skolen der undersøkelsen er blitt gjort. Funnene i studien tilsier at skolen i denne undersøkelsen legger mest vekt på den organisatoriske differensieringen når det kommer til organisasjonsaspektet, og det kan ut fra datamaterialet se ut som at det tidsbegrensning, mangel på kompetanse og lærertetthet som kan være årsaken til dette. I tillegg til er det også rimelig å anta at informantenes kunnskap om elevens forhold til motivasjon og relasjoner i forbindelse med faglig læring kan være mangelfull. Det kan likevel ikke utelukkes at det praktiseres flere former for tilpasset opplæring både i og utenfor klasserommet på skolen som ble undersøkt.
dc.description.abstractThis bachelor thesis is a study that examines how a school in Zambia adapts the education for its students. The study is based on what lies behind the term adapted education, how this is implemented in the Zambian school, and what is stated in the Zambian curriculum that can be linked to the term. Through three qualitative interviews by a principal and two teachers, as well as observation, data for the survey have been collected. The data material is discussed against theory that is considered relevant for answering the thesis statement: "how does a school in Zambia with pupils from 1. to 9. grade practice adapted education?". The thesis statement is being narrowed by focusing on the relational and organizational aspect of adapted education, and how this is carried out at the school where the survey was done. The findings in the study indicate that the school in this study places most emphasis on organizational differentiation when it comes to the organizational aspect, and it may appear from the data material that time constraint, lack of competence and teacher density may be the reason for this. In addition, it is also reasonable to assume that the informants' knowledge of the student's relation to motivation and relationships in connection with academic learning can be deficient. However, it cannot be ruled out that adapted training is practiced both in and outside the classroom at the school that was studied.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn studie av tilpasset opplæring på en skole i Zambia
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel