Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchanke, Tuva
dc.contributor.authorSletten, Kristoffer Jonassen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:17Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610170
dc.description.abstractHensikten med denne bacheloroppgaven er å få innblikk i en skoles arbeid med tilpasset opplæring i form av uttak fra ordinær undervisning. Dette med vekt på gjennomføring og organisering, samt drøfting av læreres refleksjoner rundt uttakenes konsekvenser for elevenes læringsutbytte og sosiale relasjoner. Oppgavens problemstilling lyder derfor som følger: Hvordan organiseres og gjennomføres uttak fra ordinær undervisning i en niendeklasse, og hvilke refleksjoner gjør lærerne seg rundt uttak av ordinær undervisning når det kommer til læringsutbytte og sosiale relasjoner? For å belyse problemstillingen har jeg brukt kvalitative forskningsmetoder både i form av observasjoner og intervjuer. Teoretisk er oppgaven forankret i teori omhandlende temaene tilpasset opplæring, spesialundervisning, motivasjon, mestring, mestringsforventning, læringsmiljø, relasjoner, organisering og rammefaktorer. Oppgavens mest sentrale funn er basert på både observasjonene og intervjuene. De tre elevene som i all hovedsak ble observert viste tydelige kontraster i arbeidsinnsats, mestringsforventning og motivasjon som følge av å bli tatt ut av den ordinære undervisningen. Lærernes refleksjoner ga også uttrykk for at de var positive til uttak av ordinær undervisning, dette blant annet fordi elevenes læringsutbytte ble forbedret, og fordi elevene som ble tatt ut kom inn tilbake til klasserommet med en helt annen motivasjon og mestringsforventning enn de hadde fra før.
dc.description.abstractThis bachelors purpose is to gain insight in a schools handling of adapted education in regard to students who is picked out of ordinary teaching. The tasks emphasis is on how the picking is done and organized, plus their teachers’ reflections of the consequences it has on the outcome of the students learning and social relations. This bachelors issue is: How are pick outs from ordinary teaching organized and conducted in a ninth grade, and what reflections do teachers make around the pick outs when it comes to the students learning and social relations? To answer the task, I have used qualitative research methods as observations and interviews. This bachelors theory is about adapted education, special education, motivation, the will to succeed, the expectation of success, the environment of learning, organization and other things that can have affection. The bachelors key findings are based on both the observations and interviews. I have focused on three students, and all of them showed contrasts in effort, the expectation of success and motivation as a consequence of being picked out of the ordinary class. Most of the teachers’ reflections were positive to the pick outs because the learning was better, and after being picked out the students came back with new motivation and a will to succeed.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasset opplæring og uttak fra ordinær undervisning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel