Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.authorEftedal, Håkon
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:17Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610169
dc.description.abstractJeg har valgt å skrive en tradisjonell litteraturstudie der problemstillingen lyder som følger: Hvordan påvirker inkludering og ekskludering i organisert idrett skolehverdagen til ungdommer i dag? Jeg har valgt å ta for meg integrering og inkludering, identitet, tilhørighet og skoleprestasjoner, samt hvilken rolle sosiale og økonomiske forskjeller spiller når jeg snakker om skolehverdagen til ungdommene. Jeg tar for meg idrett som en arena for integrering, der jeg bruker både Stortingsmelding 26 (Kulturdepartementet 2011-2012) og Strandbu mfl. (2011). Jeg bruker både LK06 og Arnesen (2006) når jeg skriver om identitet, samt boken Ungdom og idrett av Seippel mfl. (2016) når jeg snakker om idrett og skoleprestasjoner, og om sosiale og økonomiske forskjeller. Noen sentrale funn er at barn som kommer fra lavinntektsfamilier ofte forlater idretten på grunn av kostnader, og at det viser seg at det er en sosial reproduksjon av forskjeller i samfunnet. Jeg viser også til at sosialt utsatte barn fra lavinntektsfamilier oftere faller utenfor og kommer inn i rus, kriminalitet og tidlig graviditet. Vi ser også at det er sprikende forskning på hvor mye fysisk aktivitet har og si på skoleprestasjoner.
dc.description.abstractI have chosen to write a traditional literature study where the topic question is as follows: How does inclusion and exclusion in organized sports affect the school life of young people today? Then I choosed to include integration and inclusion, identity, belonging and school performance, as well as the role that social and economic differences play when I talk about school life for the youth. I will talk about sports as an arena for integration, where I use both parliamentary report 26 (2011-2012) and Strandbu et al. (2011). I use both LK06 and Arnesen (2006) when writing about identity, as well as the book Ungdom og idrett by Seippel et al (2016) when I talk about sports and school performance and social and economic differences. Some key findings I have found are that children who come from low-income families often fall from sports because of costs, and that it turns out that there is a social reproduction of differences in society. I also point out that socially vulnerable children such as low-income families often fall outside and enter into intoxication, crime and early pregnancy. We also see that there is widespread research on how much physical activity has and say in school performance.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan påvirker inkludering og ekskludering i organisert idrett skolehverdagen til ungdommer i dag?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel