Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygård, Mette
dc.contributor.authorLauglo, Tiril Teigene
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:12Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610160
dc.description.abstractI denne oppgaven er temaet vurdering og motivasjon. Problemstillingen som blir besvart er: Hvilke fordeler og ulemper kan karakterer i barneskolen ha på elevers motivasjon for læring? Bakgrunnen for dette er egen praksisperiode på en barneskole i Canada. Her var karakterer benyttet på barneskolen fra 1. trinn. Teoriene som jeg fant relevant innen dette temaet er vurdering for læring, og motivasjonsteorier ved indre og ytre motivasjon, målorientering, attribusjon, mestringsforventning og den sosiokulturelle tilnærmingen. For å få en dypere innsikt i denne tematikken ble det benyttet kvalitativ metode. Det ble gjennomført to intervju med medstudenter på samme skole, der deres observasjoner rundt motivasjon var i fokus. Jeg har også brukt egne observasjoner som data. Ved en analyse av dette kom det fram funn delt i fire kategorier som alle trekker fram mulige fordeler og ulemper karakterer kan ha på motivasjonen. Disse kategoriene er: Lært hjelpeløse, konkurransekultur, motiverende faktor, og redskap for videre motivasjon og læring.
dc.description.abstractIn this bachelor’s thesis, the topic is assessment and motivation. The question that is being answered is: Which advantages and disadvantages can grades in primary school have on pupils' motivation for learning? The reason for this is my own practice period at a primary school in Canada. Here grades were used at primary school from the first school year. The theories that I found relevant within this topic are assessment for learning, and motivational theories by inner and outer motivation, goal orientation, attribution, coping expectation and the sociocultural approach. In order to gain a deeper insight into this thematic, a qualitative method was used. Two interviews were conducted with fellow students at the same school, where their observations about motivation were in focus. I have also used my own observations as data. An analysis of this revealed findings divided into four categories, all of which highlight possible advantages and disadvantages grades may have on motivation. These categories are: Learned helpless, competitive culture, motivating factor, and tools for further motivation and learning.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke fordeler og ulemper kan karakterer i barneskolen ha på elevers motivasjon for læring?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel