Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorErvik, Hilde
dc.contributor.advisorSvendsen, Bodil
dc.contributor.authorSandbraaten, Gøril Nesmoen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:09Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610154
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven vil jeg se nærmere på elevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag. Problemstillingen jeg har valgt for denne oppgaven er: «Hvilke faktorer ved bruk av utforskende undervisning kan påvirke elevers motivasjon i naturfag?» Faktorer brukes her om blant annet hvilke rammefaktorer, arbeidsmetoder og egenskaper hos elevene og læreren som påvirker motivasjonen. Utforskende undervisning er undervisning der elevene er kognitivt aktive og får undre seg, reflekterer og utvikler forståelse gjennom utforskning. For å finne ut mer om temaet har jeg gjennomført et kvalitativt intervju med en lærer på ungdomstrinnet. Resultatene kan tyde på at det er styrte forsøk som er enkle å gjennomføre som motiverer elevene mest, og at flere elever blir demotiverte av for åpne oppgaver der de må finne ut hva de skal gjøre selv. Samtidig viser det seg at motivasjonen til elevene går ned i løpet av ungdomsskolen, og at elevene på 8. trinn er indre motiverte til mye innenfor naturfag, mens elevene på 10. trinn blir motivert av en fremtidig eksamen. Funnene jeg har drøftet i denne oppgaven har blitt kategorisert i delene: undervisning, faktorer som påvirker motivasjonen positivt og negativt, tilpasset opplæring og motivasjonsendring.
dc.description.abstractIn this Bachelor’s thesis I will look at the pupils motivation and inquiry based teaching in science. The research question I have chosen for this task is: «Which factors in inquiry based teaching can affect pupils motivation in science?» In this task factors mean, among other things, which constraints, working methods and characteristics of the pupil and teacher that affect the motivation. Inquiry based teaching is teaching where the pupils are cognitively active and are wondering, reflecting and developing understanding through exploration. To find out more about the topic, I have conducted a qualitative interview with a teacher at middle school. The results indicate that there are controlled experiments that are easy to implement that motivate pupils the most, and that more pupils are demotivated for open tasks where they have to figure out what to do themselves. At the same time, it turns out that the motivation of the pupils goes down during middle school, and that the pupils in the 8th grade show a higher degree of intrinsic motivation, while the students in the 10th grade are motivated by the a future exam. The discoveries I have discussed in this thesis have been categorized into the sections: teaching, factors that positively and negatively affect the motivation, adapted teaching and change in motivation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevenes motivasjon og utforskende undervisning i naturfag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel