Håret til Mamma i en litterær samtale
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
Å arbeide med litteratur som tar opp vanskelige tema er viktig for barns utvikling. I denne oppgaven utfører jeg en litterær analyse av boka Håret til Mamma av Gro Dahle og Svein Nyhus, og ser på muligheter og utfordringer den vil kunne by på i en litterær samtale med elever. Oppgaven har derfor problemstillingen: Hvordan kan Håret til Mamma fungere som utgangspunkt for en litterær samtale om psykisk sykdom? Ved å ta i bruk teori om blant annet litterære samtale og analyseverktøy ser jeg gjennom oppgaven på hvordan boka utfordrer leseren til refleksjon og hvordan disse refleksjonene kan brukes i en litterær samtale.
Gjennom oppgaven ser jeg på flere punkter som argumenterer for at boka vil fungere bra som utgangspunkt for en litterær samtale om psykisk sykdom. Boka byr på muligheter som åpner for refleksjon og tar opp et viktig tema som er viktig at barn får kunnskaper om. Boka byr også på utfordringer, men gjennom oppgaven ser jeg også at disse utfordringene kan skiftes om til å bli muligheter. Disse mulighetene for refleksjon vil kunne hjelpe leseren å få nye perspektiver og leseerfaringer. Working with literature that addresses difficult topics is important for children’s development. In this study I do a literary analysis of the book Håret til Mamma by Gro Dahle and Svein Nyhus, and look at the opportunities and challenges it will be able to offer in a literary conversation with children. Therefore, this study is based on the issue: How does the book Håret til Mamma work as a starting point for a literary conversation about mental illness? By using theory on, among other things, literary conversation and analysis tools, I look into how the book challenges the reader to reflection and how these reflections can be used in a literary conversation.
Through this study I see several points that argue that the book will work well as a starting point for a literary conversation about mental illness. The book offers opportunities that allow reflection and address an important topic that is essential for children to gain knowledge. The book also has challenges, but throughout the study I see that these challenges can be changed into opportunities. These opportunities that opens for reflection will help the reader get new perspectives and reader experiences.