Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorNordvi, Ida Marie
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:04Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610148
dc.description.abstractSammendrag Relasjonskompetanse og relasjonsbygging mellom lærer-elev er begreper som står sentralt i skolen, og er et utgangspunkt for en god arbeidsdag både for læreren selv, og eleven. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan lærere jobber med å bygge relasjoner med elevene sine og hvordan disse opprettholdes. Videre i min oppgave har jeg og valgt å se på den andre siden av en relasjon, altså hva som skjer når en relasjon ikke oppstår, eller hvis den brytes. I oppgaven benyttes en kvalitativ datainnsamlingsmetode der det ble gjennomførte tre semistrukturerte intervjuer. Innsamlet datamateriale ble analysert ved hjelp av koder/kategorier, der tre begrep skilte seg ut som gjeldene for alle lærerne: grensesetting, relasjoner og tilpassing. Resultatene fra intervjuene og kategoriseringen ble drøftet i forhold til oppgavens problemstilling og mot relevant teori fra Spurkeland 2014. Resultatene viste meg at alle lærerne jobbet aktivt med å formidle kunnskap i klasserommet og at de hele tiden var bevisst på viktigheten av å bygge og opprettholde relasjoner til elevene sine. Dette gjennom god kartlegging av elevens behov, livssituasjon og tilpasset opplæring.
dc.description.abstractAbstract Relational skills and relationship building between teacher and students are terms that stands very central in school, and represent the base for a good working environment both for the teacher, and the student itself. The main purpose of this task, was to investigate how teachers work with building relations with their students, and how these are maintained. It also involves how the relation between student and teacher are essential for a good learning environment, and how it can impact the student if the relation is broken, or non-existant. To learn how teachers are working on building relations with their students in practice, I have interviewed three different teachers, from three different grades. I used a qualitative method of interviewing the teachers, and the collected datas were analyzed by codes/categories, where three concepts stood out: relations, adaption and boundaries. The results from the interviews and categorisation was discussed with reference to the issue of the task, and relevant theory from Spurkeland 2014. The results showed that all the teachers were actively teaching the students with the importance of building and maintaining healthy relations in the back of their mind at all times – by mapping their needs, life situation, and adaptive teaching.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet handler om å bygge broer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel