Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAbedom Tesfamicael, Solomon
dc.contributor.authorOlsen Teigen, Sandra
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:04Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610147
dc.description.abstractDette prosjektet tar utgangspunkt i interesse for hva som påvirker elevenes motivasjon i matematikkfaget og uteskolens påvirkningskraft på dette. Problemformulering lyder slik: «Hvordan påvirker uteskole elevenes motivasjon i matematikk?» I undersøkelsen benyttes kvalitativ metode nærmere bestemt intervju. Deltakerne i undersøkelsen er i all hovedsak 10 elever fra 4.trinn. Teoretiske opplysninger er innhentet fra litteratursøk samt studier av relevant og faglig kvalifisert litteratur blant annet motivasjonsteori av Deci & Ryan og Bandura samt nyere forskning på uteskole av Arne. N. Jordet. Analyse av funn i empiri sett i lys av utvalgte motivasjonsteorier og teori om uteskole tyder på at uteskole påvirker elevens motivasjon til matematikk positivt. Undersøkelsesdeltakerne gir uttrykk for en positiv opplevelse av mestring samt mestringsforventning samt i hovedsak indre- men også noe ytre motivasjon i matematikk.
dc.description.abstractThis project is based on an interest in what influences the students' motivation in the subject of mathematics and the influence of the outdoor education on this. The thesis question is: "How does outdoor education affect the students' motivation in mathematics?" The research is provided by using qualitative methology and interview. Participants in the survey are mainly 10 pupils from the 4th stage. Theoretical information has been obtained from literature searches as well as studies of relevant and professionally qualified literature, including motivational theory by Deci & Ryan and Bandura as well as recent research of outdoor education by Arne. N. Jordet. Analysis of findings in the empirical data in the light of the selected motivational theories and theory of outdoor education suggests that outdoor school positively influences the student's motivation for mathematics. The survey participants gives a positive expressions of the experience of the sence of achievement as well as self-efficacy. There are also mainly internal and some external motivation as well.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNaturens klasserom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel