Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorStakkeland, Anne Marte
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:02Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610144
dc.description.abstractElevmedvirkning er en viktig del av elevenes danningsprosess. Det er også med på å utvikle dem til å bli gode og selvstendige medlemmer av det demokratiske samfunnet de lever i. Tema for denne oppgaven er elevmedvirkning og hvordan dette organiseres i en kanadisk skole. Oppgaven tar utgangspunkt i kanadisk skolekultur og derfor har jeg diskutert hvordan dette ligner og skiller seg fra norsk skolekultur. Jeg har sett på hvordan kanadierne ser på skole, hvilke pedagogiske tilnærminger som ligger til grunn og hvordan elevmedvirkning praktiseres. Jeg har valgt å fokusere oppgaven inn på hvordan lærerne velger å organisere og plassere elevene inn i grupper, og hvilke arbeidsoppgaver elevene må utføre. Metoden jeg har brukt i mitt forskningsarbeid er observasjon og refleksjon, i takt med bruk av kanadiske læreplaner og forskrifter på emne. Det viser seg at elevmedvirkning har en plass i den kanadiske skolen, men det praktiseres ulikt fra lærer til lærer. Kanadierne vektlegger derfor lærernes autonomi i stor grad.
dc.description.abstractStudent participation is an important part of students’ formation process. Moreover, it also helps develop them to become good and independent members of the democratic society in which they belong. The theme for this task is student participation and how this is organized in a Canadian school. The assignment is based on the Canadian school culture and I have therefore discussed similarities and differences from the Norwegian school culture. I have looked at Canadian perspective towards school, which pedagogical approaches applied and how student participation is practiced. I have chosen to focus the task on how teachers organize and allocate the students into groups, and what work tasks the students must do. The method I have used in my research work is observation supplemented by reflection, in line with the use of Canadian curricula and subject matter. It turns out that student participation has a place in the Canadian school, but it is practiced differently from teacher to teacher. Canadians therefore strongly emphasize the teachers' autonomy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevmedvirkning i skolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel