Show simple item record

dc.contributor.advisorEikeseth, Unni
dc.contributor.authorRognstadbråten, John Christer
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:59Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610140
dc.description.abstractHensikten med oppgaven har vært å skape en oversikt over informantenes perspektiv og refleksjoner rundt UBU og tverrfaglig samarbeid, og å få et innblikk i hvordan den aktuelle problemstillingen fortoner seg på en gitt skole. Oppgaven presenterer relevante styringsdokumenter, teori og forskning innen tverrfaglig UBU og drøfter informantenes perspektiver og refleksjoner i lys av dette. Oppgaven ser på informantenes utsagn om hva som er krevende ved UBU, om dette samsvarer med andre studier og faglitteratur, og muligheter for forbedring med forankring i teori og forskning. Metoden som ble brukt for datainnsamling var semistrukturerte kvalitative intervjuer med tre faglærere i naturfag ved en ungdomsskole, den aktuelle skolen hadde ikke et etablert tverrfaglig prosjekt innen UBU. Informantene kom med årsaker til at dette kunne være problematisk å gjennomføre, i tillegg til forslag om prosjekter de anså som interessante å prøve ut.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis has been to create an overview of the perspectives and thoughts of the informants in regards to ​education for sustainable development (ESD) and interdisciplinary collaboration, and to get some insight into how the aforementioned research question is experienced within a given school. The thesis presents relevant policy documents, theory and research within interdisciplinary ESD and in light of this; discusses the informants views and perspectives. The thesis looks at what the informants regards as demanding within ESD, whether this corresponds with other studies and research, and perceived opportunities for improvement with a basis in theory and research. The method used for the gathering of data in this study were semi-structured qualitative interviews with three science teachers working with teenagers aged 13-16, the school in question did not have a preexisting interdisciplinary project in ESD. The informants gave some reasons as to why this is perceived as problematic to achieve, as well as suggestions to projects they deemed interesting to possibly attempt.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrfaglig utdanning for bærekraftig utvikling - En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record