Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiksaasen, Rita
dc.contributor.authorBjørås, Astrid
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:57Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610136
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan tilpasset opplæring kommer frem i ulike klasseromsutforminger i skolen. Fokus er rettet mot det åpne og det lukkede klasserommet, og det er undersøkt et åpent klasserom i Canada samt et lukket klasserom i Norge. Oppgaven er spesielt interessert i å se på hvordan det fysiske læringsmiljøet påvirker muligheten lærere har til å tilpasse opplæringen, da undervisningsmetoder og pedagogisk praksis generelt blir påvirket av klasserommets utforming. Studien er gjennomført via observasjon gjennom utenlandspraksis i det åpne klasserommet, og basert på erfaringer fra 1.året i utdanningen i det lukkede klasserommet, også gjennom praksis. Observasjonene fokuserte på klasserommets utforming, samt pedagogisk praksis med undervisningsmetoder i spissen. Funnene er drøftet opp mot lovmessige perspektiver og teorier fra både James Mursell og Basil Bernstein, i tillegg til tidligere forskning på feltet. Resultatene viser at hovedforskjellen mellom utformingene ligger i muligheten til å fremme kollektive tilnærminger i klasserommet. Det lukkede klasserommet gir rom for individuelle tiltak for nivådifferensiering i en kolleksjonskode, der fellesskapet om mulig kan bli svekket. Det åpne klasserommet derimot, viser en tydelig integrasjonskode som gir mulighet for flere ulike differensieringstiltak som fremmer fellesskapet i større grad.
dc.description.abstractThe goal for this thesis was to examine how differentiated instruction is portrayed in different classroom applications in school. Both the open and closed (traditional) classroom is put focus on. The assignment is especially interested in looking at how the physical learning environment affects teachers’ opportunities to differentiate the instruction, as the methods and pedagogical practices will have to vary. Observation is used as method, where the Canadian open classroom was examined through practicum abroad. The Norwegian closed classroom is based on experience through practicum in Norway. The observations look at the structure of the classroom, as well as the pedagogical practice in the classroom with the teaching methods used in focus. The findings are discussed in relation to the legal perspectives on the topic, with theories from both James Mursell and Basil Bernstein as well as previous research on the field. The results show that the main difference between the designs lie in the ability to promote collective approaches in the classroom. The closed classroom allows for individual level differentiation measures in a collection code, where the learning community possibly is weakened. The open classroom on the other hand, shows a clear integration code that allows for several different differentiation measures that benefit the learning community to a greater extent.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilpasset opplæring i ulike klasseromsutforminger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel