Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorAlne, Silje Storhagen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:51Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610128
dc.description.abstractBakgrunn: Jeg har valg å undersøke kroppspresset på ungdomsskolen. Grunnen til at jeg valgte å gjøre dette, var at jeg selv hadde lest en del artikler tidligere, hvor de aller fleste hadde henvisninger til undersøkelser og studier som gjaldt barn og unge i alderen 15 år og oppover. Jeg hadde derfor lyst å finne ut hvordan dette temaet var på ungdomstrinnet, og kanskje også det laveste trinnet på ungdomsskolen. Valg av metode: Jeg valgte å bruke kvalitativ forskning for å undersøke temaet mitt, ved å bruke gruppeintervjuer. Jeg valgte denne metoden både for å få en egen utfordring i hvordan det var å intervjue grupper, samt for å få mest mulig utfyllende svar gjennom min forskning. Resultat: Resultatet mitt har vist gjennom min forskning, samt tidligere forskning jeg har funnet, at kroppspresset er eksisterende også på de laveste trinnene på ungdomsskolen. Resultatet viste at det var noe forskjeller mellom de to gruppene jeg intervjuet, men også at de hadde samme tanker om hvem som var påvirkerne. Konklusjon: Forskningen jeg har utført, samt tidligere forskning jeg etter hvert fant, viser at det er eksisterende kroppspress også på ungdomsskolen og ikke bare fra videregående og oppover. Samtidig så er det noen forskjeller i hvordan kroppspresset utarter seg mellom kjønn, og hvor påvirkningen kommer fra, basert på individ.
dc.description.abstractBackground: I chose to research in how the pressure on the body image is, in secondary school in Norway. My reason for choosing this is that I have previously been reading articles about the same theme, but from the age of 15 and older. I then wanted to find out how the theme was in Secondary school, and maybe in the lowest classes. Choice of method: I chose to use qualitative research to examine my chose of theme, by interviewing groups instead of individuals. I chose this method to both give myself and challenge in how to use interviews in groups, but also to get more filling answers through my research. Result: The result from my research, and previous research that I have found, showed me that the pressure on the body image also exists in the lowest classes in secondary school. The results showed some differences between the two groups that I interviewed, but did also show that they had the same thoughts about who the influencers was. Conclusion: The research that I did, and previous research that I eventually found, shows that the existing pressure on the body image also exists in secondary school, and not just high school or higher education. At the same time, there was also some differences in how the pressure on body image degenerated between sex, and where the influence came from, based on each individuals.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKroppspress på ungdomsskolen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel