Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOfte, Ingunn
dc.contributor.authorRødsdalen, Renate
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:49Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610124
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg tilrettelagt opplæring med fokus på engelskfaget. Det har blitt forsket en god del på tilrettelagt opplæring. Det har derimot ikke blitt forsket så mye på tilrettelagt opplæring i engelskfaget. Selv om det står i læreplanen at alle elever har rett på tilrettelagt opplæring i alle fag. For å finne svar på min problemstilling valgte jeg å bruke kvalitativ metode, for å kunne gå i dybden på hva noen lærere tenker om tilrettelagt opplæring og hvordan de gjennomfører det i praksis. Dataene ble samlet inn fra tre lærere på 9. trinn fra samme ungdomsskole. Når jeg skulle analysere mine funn var det tydelig at det sosiokulturelle perspektivet var i fokus. Spesielt «Elevens proksimale utviklingssone» av Lev Vygotsky, da både lærerne og elevene ble brukt for å få frem det beste i enkelteleven. I tillegg til det sosiokulturelle perspektivet er det også et innblikk i historien til begrepet tilpasset opplæring. På den måten får man en bedre forståelse for hvordan tilrettelagt opplæring blir brukt i dag, og hvordan dette har utviklet seg siden det først ble nevnt i 1975. Mitt hovedfunn er at tilrettelagt opplæring er personlig og vanskelig, men nødvendig og at alle lærere kan lære noe av hverandre. Det er ingen fasit på hvordan tilrettelagt opplæring skal brukes i klasserommet, men det finnes uendelig mange løsninger. Hver enkelt lærer finner sin måte å tilrettelegge opplæringen i klasserommet, gjennom erfaring. Derfor burde lærere dele erfaringer med hverandre slik at man kan få noen gode tips.
dc.description.abstractThe focus in this bachelor is how adapted training is used in the subject English. There is a lot of research on adapted training, but there is not much research on adapted training in the subject English. Which is surprising since it is stated in the Norwegian curriculum that students have the right to have adapted training in all subjects. To answer my thesis, I used the qualitative method. To find out what a few teachers think about adapted training, and how they implement it in the classroom. My data is gathered from three teachers, who teaches ninth grade at the same secondary school. When analyzing my findings, it was clear that the sociocultural perspective was the main focus. Especially the zone of proximal development by Lev Vygotsky. Teachers and students where both used as educators for other students. In addition to the sociocultural perspective, it was necessary to look at the history of adapted training. To get a better understanding of how it is used today, and how it has evolved since it was first mentioned in the curriculum in 1975. The main findings are that adapted training is personal and difficult, but necessary and that teachers can learn something from each another. There is no blueprint on how to use adapted training in the classroom, but there are endless possibilities. Every teacher has to find the best way to use it, through experience. They should share their knowledge with each other, so that they can help their students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan læreren legge til rette for elevens læring ved hjelp av tilrettelagt opplæring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel