Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyhr, Rannveig Oliv
dc.contributor.authorStjern, Ingjerd
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:46Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:46Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610118
dc.description.abstractABSTRAKT Denne teksten tar sikte på å gi et helhetlig bilde av kunst og håndverksfaget slik det kan se ut i grunnskoleopplæringa. Gjennom et Deweysk perspektiv på erfaring (aktivitet, refleksjon og rekonstruksjon), vil jeg forsøke å fremme og overbevise skoleledere og lærere som ikke er faglærere i faget, om at faget er viktig for elevers utvikling til selvstendige individ og deltakere i fellesskapet. Utgangspunktet for denne oppgaven er egne erfaringer som faglærer, der jeg opplever at skoler ikke ansetter faglærere og at det ofte ikke er ressurser til å drive hensiktsmessig undervisning. Jeg har funnet flere mulige årsaker til at kunst og håndverksfaget nedprioriteres i grunnskolen; også gjennom artikler og andres forskning. Elevene får erkjennelse om seg selv, samfunnet og fellesskapet de er en del av gjennom praktisk handling i faget. Kunst og håndverksfaget oppfyller de mest grunnleggende målene i Læreplanens mål, generell del, der allmenndanning, utvikling av egne evner og interesser, samhandling og deltakelse i fellesskapet er de viktigste faktorene.
dc.description.abstractSUMMARY This text aims to provide an overall picture of the teaching of arts and craftsmanship, as it could be, in primary and lower secondary education. Using Dewey´s perspective on experience (activity, reflection and reconstruction) this paper will seek to promote arts and craftmanship and convince authorities and teachers in Norwegian schools that the subject plays an important part in pupils' development into independent individuals and their participation in the community. The paper mentions the lack of specialist teachers / teaching, facilities and resources for arts and crafts through own experience, a view underpinned by articles and academic research. In conclusion, it argues the arts and crafts subject supports the most crucial objective in the school curriculum where development in individual skills and interests, interaction and participation in the community are some of the most important factors
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunst og håndverksfaget i grunnskolen - erfaring gjennom praktisk arbeid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel