Show simple item record

dc.contributor.advisorSundan, Jon
dc.contributor.authorFjell, Ruben
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:41Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610112
dc.description.abstractI denne studien har jeg forsket på hvordan noen nøkkelprinsipper for formativ vurdering gjenspeiles i en kroppsøvingslærers vurderingspraksis. Problemstillingen som undersøkes i oppgaven er: Hvordan gjenspeiler vurderingspraksisen til en tidligere kroppsøvingslærer på 1.-7. trinn nøkkelprinsipper for formativ vurdering? De nøkkelprinsippene det siktes til i problemstillingen er hentet fra Black og Wiliam (2009, s. 8). Disse prinsippene utgjør en stor del av det teoretiske grunnlaget for oppgaven. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet en kvalitativ metode, og jeg har basert studien på et dybdeintervju med en tidligere lærer. Transkripsjonene fra dette intervjuet danner det empiriske grunnlaget i oppgaven. Gjennom å analysere empirien har jeg kommet fram til at vurderingspraksisen til læreren innehar mange av de elementene som vektlegges i nøkkelprinsippene. Funnene viser at læreren i særlig grad vektlegger vurderingsformer der elevene vurderer seg selv. De prinsippene som innehar slike elementer gjenspeiles derfor i stor grad. Men det er også gjort funn som tyder på at praksisen viker fra nøkkelprinsippene der det er snakk om å la elevene på ulike måter være med på å vurdere hverandre. Et annet funn som er gjort er at det ikke er tilstrekkelig å se bare på hva læreren gjør og tenker for å kunne bedømme hvorvidt prinsippene er nådd. For å kunne gi en helhetlig vurdering i henhold til nøkkelprinsippene må elevperspektivet også trekkes inn. I denne oppgaven har jeg valgt å drøfte utelukkende ut ifra lærerens perspektiv, noe som også gjenspeiles i funnene.
dc.description.abstractIn the current thesis, I have been studying how some key strategies for formative assessment are reflected in the assessment practice of a teacher in Physical Education (PE). The thesis question which will be examined is: How do the practice of assessment of a former PE teacher in first to seventh grade reflect the key strategies for formative assessment? The key strategies in the thesis question referrers to the work by Black and Wiliam (2009, s. 8) and are a major part of the theoretical basis for the current thesis. I have been using a qualitative method by interviewing a former teacher about the topic. The transcriptions of the interview represent the empirical fundament in the current thesis. By analysing the empiricism, I have revealed that the assessment practice of the teacher mostly reflects the key strategies. The results indicate that the teacher involves the students in the work of assessing themselves; hence, the key strategies with such elements are included. The results also reveal that the practice does not include methods to ensure the students are involved in assessing each other. In addition, the thesis reveals that what the teacher does alone is not enough to tell if the strategies are achieved. The perspective of the students must also be included if you want to discuss whether the strategies are achieved. However, in the current thesis, the question is only answered from the perspective of a teacher, which also is reflected from the results of the study.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Det viktigste, synes jeg, er å vurdere læringspotensialet til hver enkelt elev slik at de kan utvikle seg.»: En empirisk studie av vurdering i kroppsøving på 1.-7. trinn
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record