Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHauge, Kåre
dc.contributor.authorMorstøl, Silje
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:40Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610110
dc.description.abstractEt sentralt tema i den norske skolen er demokratiopplæring. Du finner skolens demokratioppdrag nevnt i opplæringslovens formålsparagraf, flere steder i læreplanen og i den nye generelle delen av læreplanen som kommer ved læreplanfornyelsen. Også i samfunnsfaget er demokratiopplæring og opplæring til å bli aktive demokratiske medborgere sentralt. I tillegg til dette er mye av dagens undervisning i norske klasserom styrt av lærebøker. Det kan være mange grunner til det, blant annet for lite faglig kompetanse blant lærere eller et stort arbeidspress. Ut i fra disse to sentrale temaene vil jeg i denne oppgaven se om lærebøkene i samfunnsfag legger opp til opplæring om demokratiet og om de legger opp til aktiv deltagelse, samt om den gjenspeiler det som står i læreplanen. Metoden som blir brukt er en diskursanalyse av lærebøker, hvor jeg analyserer både tekst og oppgaver ut i fra en tredeling for demokratiopplæring. Denne tredelingen tar for seg om opplæringen legger opp til opplæring om-, for-, og gjennom demokrati. Funnene gjort i denne oppgaven viser at lærebøkene hovedsakelig legger opp til opplæring om demokratiet, nærmere bestemt faktakunnskaper som elevene kan testes i. Det legges opp til opplæring for demokrati i liten grad, noe som er knyttet til å forberede elevene til demokratisk deltagelse og handler om å fremme kritisk tenkning. Det legges alt for lite vekt på opplæring gjennom demokrati, som handler om faktisk deltagelse blant elevene. Lærebøkene vurderes derfor til å ikke gjenspeile læreplanen godt nok, og læreboken bør dermed ikke brukes som grunnlag for all undervisning i samfunnsfaget.
dc.description.abstractA central and important theme in the Norwegian schools and curriculum is education in democracy. It is also of a high importance in the Social Studies-subject. In addition to this, the instructions in the classrooms today, are often controlled by textbooks. It can be many reasons for that, for example low professional competence or high work pressure among the teachers. This assignment will take a look at two Norwegian textbooks and see if they contribute to an active democratic participation for the pupils and if they do reflect the Norwegian curriculum. The method for this analysis will be a discourse analysis of textbooks, where I look at both text and exercises. The evaluation of the textbooks is divided in three parts; education about the democracy, education for democracy and education through democratic processes. The results show that the textbooks mainly refer to the education about the democracy, who is based on factual knowledge. The education for democracy, who refers to critical thinking among the pupils, takes place in the textbooks, but in a minor role. When it comes to the education through actual democratic processes, the textbooks show few signs of it. The textbooks can therefore be considered to not reflect the curriculum good enough. The classroom-activities should therefore not only be based on the textbooks alone, but they can be used as a resource.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplæring til demokrati i lærebøker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel