Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Kristin Melum
dc.contributor.authorGranaune, Espen Nyberg
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:24Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610103
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å finne ut noe om verb avledet av digitale merkevarer og digitale tjenester er i bruk i språket vårt. Oppgaven er basert på språklige observasjoner jeg selv gjorde før oppstarten av dette masterprosjektet ligger i grunn. Jeg har gjennomført spørreskjemaer og intervjuet et utvalg informanter for å se hvordan det står til med verb som ‘vippse’, ‘snappe’, og ‘instagramme’ for å nevne noen. Mine data viser at flere verb som er avledet av merkenavn på digitale tjenester absolutt er i bruk i språket vårt. Jeg ønsket å finne ut noe om hvor naturlig de opptrer i språket. Derfor vinklet jeg innsamlingen slik at respondentene fikk mulighet til å oppgir hvor naturlig de utvalgte verbene er. I tillegg har jeg intervjuet fire informanter for mer omstendelig datagrunnlag. Med disse dataene som bakgrunn, har jeg drøftet hvilke verb avledet av digitale merkevarer som er naturlig i språket vårt, hva som kjennetegner dem, og om det er noen fellestrekk. I store deler av drøftingen har jeg vektlagt tematiske roller, fordi jeg hadde en hypotese om at flere slike verb kunne være fleksible i syntaksen. Jeg har brukt en konstruksjonalistisk tilnærming for å drøfte argumentstruktur. Det jeg derimot har vektlagt mest, er hvordan de leksikalsk-semantiske egenskapene til verbene påvirker hvordan verbene oppleves som naturlig. Jeg har problematisert at verb som kan være tvetydige ved at de både kan beskrive en som utfører en handling gjennom tjenesten, eller en som opptrer som tilskuer gjennom tjenesten. Jeg diskuterer også om brukerantall og popularitet har noe å si for verbenes bruk. Fra et sosiolingvistisk perspektiv diskuterer jeg om vi står overfor en språkforandring, eller om verbene er språklige innovasjoner som tillegges i ordforrådet vårt.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis has been to study if verbs derived by digital brands and digital services is being used in norwegian language. The thesis is based on language observation done by myself before I started the thesis. I have carried out a survey, and interview a sample of informants to find out something about the usage of verbs like ‘vippse’, ‘snappe’ and ‘instagramme’, to name a few. My datas show that multiple verbs derived by digital brand names certainly is being used in norwegian language. Jeg wanted to work out how naturally these verbs appear in norwegian.The survey I made is made so that the respondants got the ability to state how natural the verbs are for them. Furthermore, I have interview four informants to gain more detailed data. With these data, I have discussed which verbs derived by digital brand names that appear naturally in our language, what are their characteristics, and if there are any common denominators between them. I have heavily discussed these verbs and thematic roles, I had a hypothesis that many of these verbs could be syntactically flexible. I have used a constructionalism approach to discuss argument structure. However, what I have emphasized mostly is how the lexical-semantic properties affect the verbs and their natural appearance. I have questioned certain verbs to be ambiguous, meaning that they can both describe someone performing an active action in the application, or someone merely being a spectator. I also discuss whether number o fusers and the popularity of the brands has any impact on the usage of the verbs. From a sosiolinguistic perspective I discuss whether we are facing language change, or if is merely just cases of innovative language, and words being added to our vocabulary.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKan mandre tindre seg en dame? En studie av et utvalg nye norske verb avledet av digitale applikasjoner og tjenester
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel