Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFodstad, Lars August
dc.contributor.authorRøilid, Marita
dc.date.accessioned2019-08-23T14:05:03Z
dc.date.available2019-08-23T14:05:03Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610088
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av utforskende litterære gruppesamtaler mellom elever på vg2 studiespesialiserende utdanningsprogram. Oppgavens overordnede forskningsspørsmål lyder som følger: Hva skjer når elever får lese og samtale om eldre skjønnlitterære tekster uten innføring i relevante forkunnskaper om litteraturhistorisk kontekst? Formålet med prosjektet er å undersøke spenningsforholdet mellom behovet for innføring i litteratur- og kulturhistorisk kontekst for å kunne forstå norskfagets eldre skjønnlitterære tekster i kontekst, og behovet for selvstendig utforsking for å skape erfaringer med tekst som kan danne grunnlag for utvikling av litterær kompetanse. I denne oppgaven blir litterær kompetanse forstått som en fagspesifikk literacy i norskfaget. Oppgavens teoretiske grunnlag er hovedsakelig basert på perspektiver fra Torell (2002), Blau (2003) og Langer (2011). Elevene i studien har lest og snakket om én samtidstekst og fire eldre skjønnlitterære tekster. Analysens forskningsspørsmål har som formål å avdekke hva som skjer i møtet mellom elevene og tekstene, og ut ifra dette bidra med perspektiver knyttet til arbeidet med tekst i kontekst i norskfaget. Med utgangspunkt i funnene drøftes hva slags kontekstuell kunnskap som faktisk kunne ha vært berikende og bidratt til en dypere forståelse av tekstene i kontekst, og didaktiske implikasjoner knyttet til den utforskende litterære gruppesamtalen. I de litterære samtalene driver elevene et aktivt meningssøkende arbeid. Gjennom undring, utforsking og flere relevante spørsmål berøres sentrale momenter i de ulike tekstene. Men det er likevel noen tekstlige konvensjoner det ikke er mulig for elevene å resonnere seg fram til, som for eksempel hvilke litterære konvensjoner de eldre tekstene er basert på, og litteratursyn eller forståelsen av at måten vi leser litteratur, er historisk betinget.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTekst i kontekst? - En studie av elevstyrte samtaler om norskfagets eldre skjønnlitterære tekster
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel