Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Kristin Melum
dc.contributor.authorSandstedt, Elise
dc.date.accessioned2019-08-23T14:04:47Z
dc.date.available2019-08-23T14:04:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610071
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg om kompleksiteten til norske deklarative hovedsetninger, samt hjelpeverb, har betydning for verbplasseringen hos språkbrukere med norsk som fremmedspråk. Resultatene som presenteres i oppgaven kommer fra en undersøkelse hvor informanter med ulik språkbakgrunn besvarte et skriftlig spørreskjema bestående av grammatikalitetsvurderinger. I tillegg blir det gjort et forsøk på å undersøke om det kan observeres en forskjell i informantenes oppfatning av, og produksjon av, verbplassering. Resultatene fra undersøkelsen viser at informantene skiller mellom V2 og V3 i mye større grad for setninger med finitt hjelpeverb enn setninger med finitt hovedverb. I tillegg viser resultatene at informantene skiller tydeligere på verbplasseringen i setninger med pronominalt subjekt i forfelt, enn setninger med nominalt subjekt i forfelt. Nøkkelord: norsk som fremmedspråk, norsk som andrespråk, tredjespråk, V2-regelen, verbplassering, forfelt, informanter, grammatikalitetsvurderinger
dc.description.abstractIn this master thesis, I examine whether the complexity of Norwegian declarative sentences, as well as auxiliary verbs, is of importance for the verbal placement for language users with Norwegian as a foreign language. The results presented in this thesis come from a survey in which informants with different language background answered a written questionnaire consisting of grammaticality judgements. In addition, an attempt is made to investigate whether a difference can be observed in the informants' perception of, and production of, verbal placement. The results from the survey show that the informants distinguish between V2 and V3 to a much greater extent for sentences with finite auxiliary verbs than sentences with finite main verbs. In addition, the results show that the informants more clearly distinguish the verb placement in sentences with a pronominal subject in front, than sentences with a nominal subject in front. Keywords: Norwegian as a foreign language, Norwegian as a second language, third language, V2-rule, verb placement, informants, grammaticality judgements
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKompleksitet og verbplassering i norske deklarative hovedsetninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel