Krass og mandig eller øm og kvinnelig? – En komparativ undersøkelse av Amalie Skrams forfatterbilde i 1890-1915 og 1980-årene
Abstract
SammendragDette masterarbeidet besvarer de to forskningsspørsmålene: 1) Hvordan etableresforfatterbildet av Amalie Skram i et utvalg litteraturhistorie fra årene mellom 1890 og 1915, oghvilken rolle spiller kjønn i de tidlige fremstillingene av henne? 2) Hvordan videreføres detteforfatterbildet når Skram i 1980-årene hentes inn i litteraturhistoriske verk som har som mål åknytte henne til en kvinnelig litterær tradisjon?Oppgaven baserer seg på en komparativ litteraturhistoriografisk undersøkelse av de toperiodene, som skal belyse hvordan Skrams forfatterbilde blir videreført fra 1890-1915 til 1980-årene. Basert på undersøkelsene har jeg funnet ut at det etablerte forfatterbildet av Skram i årenemellom 1890 og 1915 er preget av et syn på henne som naturalistisk, mandig og krass. Denkomparative undersøkelsen viser at det etablerte bildet av Skram videreføres inn ilitteraturhistorien på 1980-tallet, men at de samme beskrivelsene her assosieres med henneskvinnelighet heller enn mandighet.Resultatet viser derfor at forfatterbildet av Skram i liten grad har endret seg, men at samfunnetsforventninger til kvinnelige forfattere har forandret seg og at de trekkene som tidligere har blittoppfattet som lite kvinnelige er i 1980-årene akseptert som feminine og kvinnelige. AbstractThis master thesis answers the following research questions: 1) How is the literary image ofAmalie Skram as an author established, based on a selection of literary history between 1890-1915, and what role does gender play in the early depictions of her? 2) How is this imagecontinued in the 1980s, when Skram is featured in a literary history that has the aim of tyingher to a female literary tradition?The thesis is based on a comparative literary historiographic study of the two periods, whichseeks to reveal how Skram’s literary image is continued from 1890-1915 to the 1980s. Basedon the study, I have discovered that the established literary image of Skram in the years between1890 and 1915 is characterized by a view of her as naturalistic, manly and coarse. Thecomparative study shows that this image of Skram is continued in the literary history of the1980s, but that the same descriptions are associated with her womanhood rather than manliness.The results therefore show that the literary image of Skram has remained almost the same, butthat the societal expectations of female writers have changed to such an extent that featureswhich in earlier periods were not associated with femininity, were accepted as feminine andwomanly in the 1980s.