Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlefstad, Bjørn
dc.contributor.authorBryne, Geir Bjørkli
dc.date.accessioned2019-08-21T14:03:43Z
dc.date.available2019-08-21T14:03:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609675
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg en case på NTNU som omhandler undervisningsmetodikk i systemutvikling. Undervisningsmetoden det er blitt forsket på er et intenst obligatorisk SCRUM-prosjekt. Prosjektet er en del av undervisningen i systemutvikling ved Dataingeniørlinjene på Kalvskinnet. Både 1. og 2. klassen ved Dataingeniørprogrammet var en del av forskning. De bidro med å stille opp på fokusgruppe-intervju, gjennomførte spørreundersøkelse og tillot observasjoner. Faglærerne bidro også med sitt samarbeid med forsker i forskningsprosessen ved å involvere og legge til rette for. Oppgaven hadde som mål å finne ut positive og negative sider ved det intenst obligatorisk SCRUM-prosjekt i systemutviklingsundervisningen. Teorien ga et utgangspunkt hvor forskningsspørsmålene omhandlet temaene læring, motivasjon, brukeropplevelse og samhandling. Teorien forklarte og presenterte en modell med tilhørende faktorer til hvert tema opp imot problemstillingen. Metoden som ble gjennomgått i oppgaven var en grundig gjennomgang av tilnærming til vitenskapelig metode, bred refleksjon og argumentasjon rundt valg av datageneringsmetoder. Det ble også presentert og argumentert for valg av variabler og dataanlysemetoder. Resultat kapittelet består av en struktur som tar for seg en og en faktor ut ifra modellen som ble utformet i teorien. Hver faktor for presentert sine respektive resultat fra analysen av spørreundersøkelsene, fokusgruppe-intervju og observasjoner der hvor det var relevant. Diskusjonen gikk grundig igjennom hver enkelt faktor fra den nevnte modellen og brukte både teori og empiri for å avdekke, bekrefte og begrunne interessante funn og avhengigheter mellom faktorene. For hvert tema i modellen ble det utført en modifisering av modellen som viste avhengigheter som hjalp til å besvare hvert enkelt forskningsspørsmål. Til slutt endte det opp med en konkret og vitenskapelig forsvarlig konklusjon i form av svaret på problemstillingen som viste at det intense obligatoriske undervisningsopplegget var bedre enn det tradisjonelle, og forklarte hvorfor.
dc.description.abstractAbstract: This thesis discusses a NTNU related case that grasps teaching methodology in software development. The teaching method that has been researched is an intense mandatory SCRUM-project. The project is a part of the teaching in software development at det Data engineer program at Kalvskinnet. Both 1. and 2. grade at det Data engineer program contributed to the research by participating focus group interview, conducted surveys and allowed observations to take place on their behalf. The teachers also contributed with their collaboration with the researcher in the research process by involving and facilitating. The thesis’ main target was to find both positive and negative aspects of the intense mandatory SCRUM project in the software development teaching. The theory presented a starting point of view with these topics: learning, motivation, user experience and interaction. Further the theory explained and presented a model with related factors to each topic connected to the research question. The method that was reviewed in the thesis was a thorough approach to the scientific methodology, and it was given a broad reflection and argumentation regarding the choice of data generation methods. It was also presented and argued for the choice of variables and the data analytic methods. The result chapter consist of a structure that addresses one bye one factor from the model that was designed in the theory. Each factor is assigned their respective results from the analysis of the surveys, focus group interview and the observations where it was relevant. The discussion went thoroughly through every factor from the mentioned model, and used both theory and empirical evidence to reveal, confirm and justify interesting findings and dependencies between the factors. For each theme in the model, there was a modification of the model that showed dependencies that helped revealing an answer for each sub-research question. Finally, it concluded with a concrete and scientifically sound conclusion in the form of the answer to the research question that showed that the intense mandatory teaching program was better than the traditional one and explained why.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIntensivt obligatorisk SCRUM-prosjekt i systemutviklingsundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel