Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJaccheri, Letizia
dc.contributor.advisorPappas, Ilias O.
dc.contributor.authorQuayyum, Farzana
dc.date.accessioned2019-08-21T14:03:42Z
dc.date.available2019-08-21T14:03:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609674
dc.description.abstractDet siste tiåret har analyse av Big Data fått mye oppmerksomhet. Derimot er den potensielle bruken av Big Data ennå ikke oppdaget av sosiale organisasjoner basert på ett sosialt perspektiv. Det er fortsatt utfordrende å kunne utnytte styrken fra Big Data for å øke kollektiv og individuell bevissthet om samfunnsproblemer, og dermed til slutt kunne skape nødvendige intelligens og innovative løsninger for samfunnsproblemer. I denne masteroppgaven tar vi sikte på å undersøke rollen av Big Data og analyse i det å møte samfunnsmessige utfordringer og samfunnsmessig goder, noe som fører til generering av samfunnsverdier. I tillegg tar vi sikte på å utforske de utfordringene og assosierte endringer og drivere av Big Data og analyse. Denne oppgaven sikter etter å undersøke hvordan utfordringer ved Big Data og hjelpemidlene påvirker intensjonene til sosialentreprenører og innovatører i det å bruke stordataanalyse i deres arbeid. Basert på denne studien tar vi sikte på å svare på følgende forskningsspørsmål: RQ1: Hva er Big Data og analyse sin rolle i å hjelpe sosiale innovatører og gründere å generere sosial verdi? RQ2: Hva er utfordringene og fordelene ved å bruke Big Data og analyse for å løse samfunnsutfordringer? RQ3: Hva er forholdet mellom utfordringer og hjelpemidlene av Big Data og analyse med sosialentreprenørintensjoner? Forskningsretningen ble formulert basert på "The role of big data in addressing societal challenges: A systematic mapping study" (Vedlegg A.1). Vi har samlet et bredt spekter av data for å svare på forskningsspørsmålene. Vi har intervjuet gründere og innovatører fra sosialsektoren som jobber med å møte ulike sosiale problemer og utfordringer. Vi har også tilføyet et spørreskjema for å validere og utfylle våre forskningsresultater. Denne undersøkelsen gir en oversikt over de sosiale områdene hvor Big Data og analyse brukes i dag, hvordan de blir brukt og hvilke fremtidige potensial det har. Denne undersøkelsen identifiserer også forholdet mellom utfordringer i Big Data analyse og hjelpemidlene innen sosialentreprenørskap og sosial innovasjon.
dc.description.abstractIn the last decade, the use of big data analytics has earned a lot of attention. But the potential use of big data is yet to be figured out by social sector organizations, from a social perspective. Harnessing the power of big data to increase collective and individual awareness about societal problems, and ultimately to create the needed intelligence and innovative solutions for societal problems is still challenging. From this master thesis, we aim to investigate the role of big data analytics in addressing societal challenges and social good, leading to generating social value; and also we aim to explore the associated challenges and drivers of employing big data analytics. Finally, the objective of this thesis is to examine how the big data challenges and enablers influence the intentions of social entrepreneurs and innovators to use big data analytics in their work. From this study, we aim to answer the following research questions: RQ1: What is the role of big data and analytics in helping social innovators and entrepreneurs generate social value? RQ2: What are the challenges and benefits of using big data and analytics to address societal challenges? RQ3: What is the relation between challenges and enablers of big data and analytics with social entrepreneurial intentions? The research direction was formulated on the basis of ”The role of big data in addressing societal challenges: A systematic mapping study”(Appendix A.1). We have collected a wide range of data to answer our research questions; we have interviewed entrepreneurs and innovators from the social sector who work to address various social issues and challenges. We have also conducted a questionnaire to validate and complement our research findings. Finally, this research provides an overview of the social areas where big data analytics is being used currently; how they are being used and also what future potentials it has. This research also identifies the relationship of big data analytics with social entrepreneurship and social innovation.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Role of Big Data in Addressing Societal Challenges
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel