Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEngesmo, Jostein
dc.contributor.authorMøller, Jørgen
dc.date.accessioned2019-08-21T14:03:41Z
dc.date.available2019-08-21T14:03:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609673
dc.description.abstractSamhandling er en relativt komplisert arbeidsmetodikk som anvendes i større eller mindre grad i de fleste store organisasjoner i dag. Det brukes mye ressurser for å lykkes med samhandling, blant annet på verktøy, IT-løsninger og opplæring. Til tross for det så kan det være vanskelig å lykkes spesielt om man ikke har de riktige tekniske og kulturelle forutsetningene for det. Dette finnes det forskning på, men kombinasjonen av samhandling, SCM og ERP finnes det relativt lite teori om. I denne masteroppgaven blir det undersøkt hvordan det samhandles i SCM i energisektoren og hvordan støttesystemer og lignende er med på å påvirke samhandlingspraksisen. På grunn av dette er det valgt å formulere problemstillingen på følgende vis: «Hvordan er samhandlingspraksisen innenfor SCM i energisektoren, og hvordan støtter SCM-modulene i ERP opp under den?». Problemstillingen deles inn i tre forskningsspørsmål som blir besvart i oppgaven og som legger grunnlaget for å svare på den overordnede problemstillingen. Forskningsspørsmålene tar for seg temaene ERP-funksjonalitet, samhandlingsløsninger, skygge-IT og fremtidens ERP-systemer med tilhørende SCM-moduler. Denne masteroppgaven konkluderer med at det eksisterer funksjonalitet for samhandling i SCM-modulene, men at kvaliteten ofte ikke er tilstrekkelig til å støtte opp under den komplekse samhandlingen som foregår i SCM. Den manglende kvaliteten fører blant annet til at skygge-IT blir brukt. Oppgaven viser også at samhandlingsløsninger brukes om hverandre med generelt lite føringer for bruk. Avslutningsvis viser oppgaven at de fremtidige ERP-systemene ser ut til å støtte opp under samhandlingspraksisen på en bedre måte enn det dagens systemer gjør. Dette vil gjøres gjennom å anvende raskere lagringsarkitektur og skybaserte løsninger. Oppgaven kommer også med videre anbefalinger basert på blant annet funn som viser et behov for nye samhandlingsløsninger med et større objektorientert fokus.
dc.description.abstractCollaboration is a relatively complicated work method that is used to a greater or lesser extent in most major organizations today. A lot of resources are used to succeed with it, including on tools, IT solutions and training. Despite this, it can be difficult to succeed especially if you do not have the right technical and cultural conditions for it. There is research on this, but there is relatively little on the combination of collaboration, SCM and ERP. In this thesis, it is examined how employees in SCM in the energy sector use support systems and other tools in order to influence the collaboration practice. Because of this, it has been chosen to formulate the research topic as follows: "How is the collaboration practice within SCM in the energy sector, and how does the SCM modules in ERP support it?". The issue is further divided into three research questions that are answered in the thesis and which lay the foundation for answering the overall problem. The research questions address the themes of ERP functionality, collaboration solutions, shadow IT and the future ERP systems with associated SCM modules. This master's thesis concludes that there exists functionality for collaboration in the SCM modules, but that the quality is often not sufficient to support the complex collaboration that takes place in an SC environment. The lack of quality leads to, among other things, that shadow IT is used. The task also shows that interaction solutions are used interchangeably with generally little guidelines for use. In conclusion, the task shows that the future ERP systems appear to support the collaboration practice in a better way that current systems do. This will be done by using faster storage architecture and cloud-based solutions. The thesis also comes with further recommendations based, among other things, on discoveries that show a need for new collaboration solutions with a larger object-oriented focus.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan understøtter SCM-modulene i ERP samhandlingspraksisen i energisektoren?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel