Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerntsen, Kirsti Elisabeth
dc.contributor.authorLervik, Nora
dc.contributor.authorKvernelv, Regine Berg
dc.date.accessioned2019-08-21T14:01:52Z
dc.date.available2019-08-21T14:01:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609638
dc.description.abstractHensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke muligheter og utfordringer med velferdsteknologi i en distriktskommune, og se om det har medført gevinster for kommunen. Vi har brukt metoder som intervju, observasjon og spørreundersøkelse, i tillegg til informasjonsinnhenting fra litteratur i bøker og gjennom internett. Overhalla kommune har blitt brukt som case i oppgaven, for å se på hvordan de har arbeidet med velferdsteknologi over flere år. Videre har vi intervjuet representanter fra én annen kommune og to ITleverandører, for å få et bredere informasjonsgrunnlag for rapporten. Rapporten presenterer ulike perspektiver innen velferdsteknologi, og gevinstene dette kan gi. Vi har erfart at samspillet mellom kommuner, leverandører, pårørende og brukere er viktig for å utvikle best mulig løsning basert på brukerbehov. Skal man lykkes med implementering av velferdsteknologi er det essensielt at ledere kommuniserer nødvendigheten av endring til ansatte i organisasjonen. Kommunene må forstå hvordan teknologien skal anvendes, slik at den bidrar til kvalitet og effektivisering av tjenestene. Våre resultater viser at høy alder blant ansatte ikke har vært et hinder for å ta i bruk teknologi i Overhalla kommunes helsetjenester. Rapporten viser at samarbeid på tvers av kommunene øker, ved at de deler egne erfaringer. I tillegg spiller leverandørene en viktig rolle for kommunene i anskaffelse av velferdsteknologi.
dc.description.abstractThe purpose of this research paper was to investigate opportunities and challenges with welfare technology in a district municipality, and to see if it is profitable to implement. We have used methods such as interview, observation and survey, as well as information gathered from literature in books and online research. The municipality of Overhalla has been used as a case for this research, with the intention of seeing how they have employed welfare technology the last several years. Furthermore, we interviewed representatives from one other municipality and two IT-suppliers, in order to obtain a broader information basis for the research paper. The research paper presents different welfare technology perspectives, and the benefits this can provide. In order to develop the most desirable solution based on the users’ needs, the level of interaction between the municipalities, suppliers, relatives, and users is critical. If one is to succeed with the implementation of welfare technology, it is essential that managers communicate the urgency of change to employees in the organization. The municipalities must understand how the technology should be used, so that it contributes to the quality and efficiency of the services. Our results show that high age among employees has not been an obstacle to using technology in the municipality of Overhalla’s health services. The research paper displays that there is a collaboration across the municipalities through sharing own experiences. In addition, the suppliers play a crucial role for the municipalities in the procurement of welfare technology.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering i helsesektoren
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel